Svenskar föredrar svenska nyhetssajter

Report this content

Svenskar föredrar svenska nyhetssajter - även vid stora internationella händelser 1,9 miljoner svenskar besökte någon nyhetstjänst på nätet under september enligt Nielsen//NetRatings. Det är en ökning med 20 procent jämfört med augusti. Ökningen hänger samman med katastrofen i New York 11 september. Endast en nykomling finns på tio-i-topp-listan, amerikanska CNN. Siffrorna visar att svenskar helst surfar på sitt modersmål. Sju av de tio största nyhetssajterna har ökat antalet unika besökare under september. Den viktigaste förklaringen till ökningen är attacken mot New York 11 september. "Att svenskarna i så hög grad väljer svenska nyhetstjänster bekräftas av Nielsen//NetRatings undersökningar. Alla nationaliteter vill helst läsa på sitt eget modersmål. CNN är ett undantag i Sverige, det klart starkaste varumärket bland internationella nyhetsförmedlare", säger Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings. TV4 ökar med hela 49 procent till 705 658 besökare, och befäster därmed sin andraplats på listan Störst är fortfarande Aftonbladet, som ökar med 15 procent och för första gången når över miljonstrecket, 1 005 630 besökare. Därmed har Aftonbladet och TV4 fler besökare än övriga åtta nyhetstjänster tillsammans. "En stor del av vår ökning beror på att vi kopplar sajten till vad som händer på TV. Under hösten drar en lång rad satsningar igång som Bingolotto, Farmen och Gladiatorerna. Det märks i siffrorna som vi tror kommer att fortsätta öka under oktober", säger Otto Sjöberg, VD för TV4 Interaktiv. SVT ökar med 29 procent till 281 264 besökare. Med 121 796 besökare tar sig CNN in på topplistan. På topplistan finns endast två utländska aktörer. På topplistan finns två aktörer med IT-nyheter, CNET och IDG. Den näst största ökningen står Internetföretaget FL-Net (fl-net.se) för, plus 36 procent till 59 051 unika besökare. Därmed hamnar FL-Net på 16:e plats. De 10 mest besökta nyhets- och informationssajterna: September 2001 unika* besökare Augusti 2001 unika* besökare aftonbladet.se 1 005 630 aftonbladet.se 877 349 tv4.se 705 658 tv4.se 472 336 dn.se 372 883 dn.se 385 907 svt.se 281 264 expressen.se 232 858 expressen.se 267 777 svt.se 218 630 cnet.com 208 426 cnet.com 188 700 svd.se 129 498 di.se 116 186 cnn.com 121 796 idg.se 115 766 di.se 112 673 svd.se 103 198 idg.se 107 386 sr.se 100 631 *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök på nyhets- och informationssajter från hemmet. För ytterligare information kontakta: Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel 08-453 26 15 och 070-311 74 30, E-post: bjorn.engwall@eratings.com Simon Kohl Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 433 543 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 29 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 29 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, besökstid m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med info från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00140/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00140/bit0002.pdf