Svenskar shoppar mest på Internet, men ratar utländska e-handlare

Svenskar shoppar mest på Internet, men ratar utländska e-handlare Sverige ligger i topp bland européer när det gäller att handla på Internet. 26 procent har handlat något de senaste sex månaderna, mot bara 3 procent av italienarna som ligger i botten. När svenskar shoppar på nätet går de till svenska e-handlare. Bara två utländska företag finns på Nielsen//NetRatings svenska 15-i-topp-listan för maj, Amazon och Ebay. Bara tre klassiska handelsföretag finns med på listan, Ellos, Systembolaget och IKEA. Trots kris behåller alltså fristående svenska e-handlare ställningen bland besökarna. Hälften av de fristående svenska e-handelsföretagen har försvunnit sedan i fjol våras. Ändå ligger totala antalet besökare på e-handlarnas sajter stadigt på runt 700 000 unika* besökare enligt Nielsen//NetRatings. I maj besökte 697 779 svenskar besökte någon e-handelssajt. Det är en säsongsmässig nedgång på 16 procent sedan toppmånaden december 2000. Då besökte 828 227 svenskar någon e-handlare. Svensk shopping. Bland de 15 största e-handlarna finns bara två utlänningar, de amerikanska jättarna Amazon och Ebay. Amazon ligger stadigt runt 80 000 svenska besökare, medan Ebay kvalar in på 15-listan först i februari 2001. Dessförinnan fanns bara Amazon på listan. Trögt för klassiska handlare. Listan innehåller bara tre handlare med fysiska butiker och/eller postorder, Ellos, Systembolaget och IKEA. Därefter har Systembolaget stängt sin internetbutik. De klassiska handlarna har en oförändrat svag ställning sedan Nielsen//NetRatings mätningar började. De 15 mest besökta e-handelssajterna i maj 2001: Domän Unika besökare ginza.se 108 850 qxl.se 105 394 blocket.se 98 985 bol.se 89 450 amazon.com 76 505 cdon.com 73 553 ibazar.se 62 706 netonnet.se 56 569 ellos.se 49 847 ebay.com 45 000 systembolaget.se 40 658 kelkoo.com 40 407 ikea.se 38 124 letsbuyit.com 36 773 tradera.com 36 549 *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök från hemmet. Forts. Forts. "Svenskar handlar mest på Internet" Sverige i topp. När det gäller hur mycket som intenetanvändarna i olka länder verkligen handlar, ligger Sverige i europatoppen, följt av Schweiz och Danmark, enligt Nelsen//Netratings senaste kvartalsrapport. Andel internetanvändare som också handlat på Internet de senaste sex månaderna Land Andel som handlat Sverige 26 Schweiz 17 Danmark 16 Norge 14 Österrike 12 Finland 11 Nederländerna 11 Tyskland 11 Storbritannien 11 Genomsnitt Europa 9 Irland 8 Frankrike 6 Belgien-Luxemburg 5 Italien 3 Spanien 3 Genomsnittet är beräknat på totala antalet unika besökare i Nielsen//Netratings undersökning för Europa. För ytterligare information kontakta: Stefan Forsberg, svensk försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel: 08-453 26 29 och 070-311 74 58, E-post: stefan.forsberg@eratings.com Simon Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 43 20 02 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 23 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 26 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Den svenska panelen omfattar 6 500 personer. Paneler med ytterligare 150 000 individer är under utveckling i 22 länder. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med information från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00110/bit0002.pdf