SVT vinnare bland nyhetssajter i juli

SVT vinnare bland nyhetssajter i juli 1,5 miljoner svenskar besökte nyhetstjänster på nätet under semestermånaden juli. Det är endast en liten minskning jämfört med juni, enligt Nielsen//NetRatings. Ökat mest på topplistan har Sveriges Television. Svenska Dagbladet har också ökat. I särklass störst är fortfarande Aftonbladet. Bland de tio största har SVT ökat mest jämfört med juni, plus 29 procent. SvD har också ökat, plus 16 procent. De övriga har minskat något, vilket kan anses som naturligt under semestermånaden juli. Jämfört med juli 2000 har TV4 ökat med 57 procent. Den långsiktiga trenden för TV4 är tydligt positiv och nedgången under juli är troligen bara tillfällig. Andra som uppvisar en kraftig ökning jämfört med juli 2000 är SVT, plus 34 procent, och Expressen, plus 35 procent. "Våra siffror visar att Internet har blivit en väletablerad nyhetskanal. Svenskarna kan inte vara utan sina nyhetssajter, trots att solen skiner och man är på semester", säger Björn Engwall, Nielsen//NetRatings. På elfte plats utanför listan kommer Göteborgs-Posten (gp.se) med 78 030 unika besökare, plus 6 procent jämfört med juni. Ökningen jämfört med juli i fjol är 30 procent. Att en icke riksspridd tidning hamnar så högt upp i rankingen, visar på ett stort intresse för lokala nyheter. De 10 mest besökta nyhets- och informationssajterna: Juli 2001 unika* besökare Juni 2001 unika* besökare aftonbladet.se 786 490 aftonbladet.se 818 138 dn.se 339 860 tv4.se 558 432 tv4.se 337 711 dn.se 365 010 svt.se 235 823 expressen.se 227 602 expressen.se 217 009 svt.se 182 880 cnet.com 152 670 cnet.com 156 111 svd.se 102 724 idg.se 97 515 sr.se 89 768 sr.se 95 004 idg.se 89 476 di.se 88 729 di.se 85 066 svd.se 88 652 *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök på nyhets- och informationssajter från hemmet. För ytterligare information kontakta: Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel 08-453 26 15 och 070-311 74 30, E-post: bjorn.engwall@eratings.com Simon Kohl Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 433 543 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 26 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 26 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med info från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00020/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00020/bit0002.pdf