TV4 vinnare bland nyhetssajter i maj

TV4 vinnare bland nyhetssajter i maj 1,6 miljoner svenskar besökte någon nyhetstjänst på nätet i maj. Vinnare är TV4 som sedan januari ökat antalet unika besökare* med 95 procent till en dryg halv miljon. Därmed hamnar TV4 på topplistans andra plats i Nielsen//NetRatings majundersökning. Svenska Dagbladet och Medströms Förlag är två andra vinnare. Bland de tio största finns bara en utländsk sajt. Långsiktigt ökar antalet besökare på nyhetssajter stadigt. Mellan januari och april var ökningen 11 procent till 1.7 miljoner besökare, men när sommaren närmar sig minskar besöken säsongsmässigt på Internet och majsiffran var blott 3 procent högre än i januari. TV4 går från tredje plats i januari till andra i maj med en ökning på hela 95 procent. SVT ökar med 15 procent till 210 111 besökare. TV 3 på tolfte plats ökar med 29 procent till 60 193 besökare. TV-företagen är därmed de medieaktörer som ökat mest på Internet i vår. Bland dagstidningarna är Svenska Dagbladet den stora vinnaren med en 51 procentig ökning till 99 767 besökare sedan i januari. Övriga dagstidningar behåller sina positioner under våren. Den största ökningen står Medströms Dataförlag (medstroms.se) för. Besökarna ökar med 272 procent till 87 261 sedan i januari och Medströms går därmed från 22 till 11 plats. På topplistan finns två aktörer med IT- nyheter, CNET och IDG. På topplistan finns endast en utländsk aktör, CNET, som under våren minskar med 15 procent. "Internet är visserligen ett globalt medium, men våra undersökningar visar att de flesta väljer sajter på sitt modersmål", säger Stefan Forsberg, Nielsen//NetRatings. Undersökningen visar också att den genomsnittliga tiden varierar stort. Aftonbladet är här den starkaste aktören med hela 53 minuters genomsnittlig besökstid. De 10 mest besökta nyhets- och informationssajterna i maj 2001: Unika besökare Genomsnittlig tid, minuter Domän aftonbladet.se 796 588 53 tv4.se 552 345 8 dn.se 339 333 21 expressen.se 218 190 10 svt.se 210 111 8 cnet.com 150 507 4 idg.se 109 667 5 di.se 104 409 25 svd.se 99 767 5 sr.se 88 658 6 *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök på nyhets- och informationssajter från hemmet. För ytterligare information kontakta: Stefan Forsberg, svensk försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel: 08-453 26 29 och 070-311 74 58, E-post: stefan.forsberg@eratings.com Simon Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 43 20 02 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 23 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 23 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Den svenska panelen omfattar 6.000 personer. Paneler med ytterligare 150 000 individer är under utveckling i 22 länder. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs femtio år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med information från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00090/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00090/bit0002.pdf