Nikon introducerar laseravståndsmätarna COOLSHOT 40 och COOLSHOT 40i

Report this content

Stockholm, 14 januari 2015: Idag lanserar Nikon Sport Optics laseravståndsmätarna COOLSHOT 40 och COOLSHOT 40i – speciellt framtagna för golfare som vill förbättra sitt spel.

COOLSHOT 40 och COOLSHOT 40i mäter upp till 590 meter och är ännu lättare och smidigare än sina föregångare. COOLSHOT 40 mäter endast linjärt avstånd och är därmed tillåten att använda under tävling, om de lokala reglerna tillåter detta. COOLSHOT 40i har, utöver funktionerna hos COOLSHOT 40 även utrustats med Nikons teknik för vinkelkompensation som visar lutningsjusterat avstånd (horisontellt avstånd ± höjdskillnad). COOLSHOT 40i är idealisk för användning på kuperade golfbanor.

Både COOLSHOT 40 och 40i har en sökare med 6x förstoring och flerskiktsbelagda linser av hög kvalitet för ljusa och tydliga bilder. ”Närmaste mål-prioritet” säkerställer högsta noggrannhet vid mätning mot flaggan på green. Nikons HYPER READ-teknik garanterar att det uppmätta avståndet visas omedelbart (ca 0,5 sek.), oavsett avstånd, så att du kan vara fullt fokuserad på spelet. Nikon COOLSHOT 40 och 40i är kompakta, lätta, regnsäkra och lätta att använda.

Nyckelfunktioner:

• Optik: 6x21

• Största mätavstånd[1]: 590 m

• Noggrannhet[2]: ±0,75 m

• Val av målprioritet (”Närmaste mål-prioritet och bortersta mål-prioritet”)

• Vinkelfunktion COOLSHOT 40: Nej (godkänd för tävlingsspel om det tillåts i de lokala reglerna)

• Vinkelfunktion COOLSHOT 40i: Ja (lutningsjusterat avstånd)

• Lätt och kompakt hus

COOLSHOT 40 och COOLSHOT 40i kommer att finns i butik under våren 2015 till ett rekommenderat pris av 2 590 kr inkl. moms respektive 3 090 kr inkl. moms.

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se

[1] Enligt Nikons mätmetoder.

[2] Enligt Nikons mätmetoder.

För mer information, kontakta
Christian Hersborn, Business Area Manager Nikon Sport Optics, telnr: 46-703-212796, email:
christian.hersborn@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är Sport Optics som inkluderar kikare, avståndsmätare,och fältkikare, samt oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen. www.europe-nikon.com