Produktlanseringar från Nikon Sport Optics

Report this content

Stockholm, 29 januari 2013: Nikon har sedan 1917 tillverkat kvalitetsoptik och kompletterar idag det redan omfattande sortimentet med ett brett utbud av produkter i Sport Optics-segmentet. Nikon Sport Optics innefattar bland annat kikare, kikarsikten, avståndsmätare och tubkikare.

Kikare:
ACULON T01
är den första kikarserien i en helt ny generation trendiga, högkvalitativa kikare till ett attraktivt pris. Med flerskiktsbelagda linser och en 21mm objektivdiameter ger ACULON T01 ett klart, kontrastrikt synfält. Kompakt design och ett spännande urval av färger är ACULON T01 perfekt för fritidsaktiviteter och resor.

ACULON T01 finns i modellerna 8x21 och 10x21 och utöver den traditionella svarta kikaren finns modellen även i rött, orange, blått och vitt. De rekommenderade priserna ligger på mellan 629 – 709 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_rsvdhbgz/NIK_FG_ACULON_T01.zip

ACULON A211 är bevis på att kvalitetsoptik inte behöver kosta en förmögenhet. Denna nya kikarserie är speciellt framtagen att passa ett brett spektrum av användningsområden såsom till exempel resor, vandring, naturskådning och konserter. I och med att serien innefattar hela 9 modeller finns det en ACULON A211 för de flesta behov. ACULON A211 har flerskiktsbelagda linser och ett brett, ljusstarkt synfält. De asfäriska linserna bidrar ytterligare till en enastående visuell upplevelse. Vrid- och skjutbara ögonmusslor förenklar justeringen av ögonavståndet. (Zoom-modellerna saknar asfäriska linser och vridbara ögonmusslor.) Alla modeller i serien kan monteras på stativ med hjälp av tillvalsadapter (ingår med modellerna 16x50 och 10-55x50).

ACULON A211 finns i modellerna 7x35, 8x42, 10x42, 7x50, 10x50, 12x50, 16x50, 8-16x40 och 10-22x50. De rekommenderade priserna ligger på mellan 979 – 1 890 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_shsltwmd/NIK_FG_ACULON_A211.zip

Tubkikare:
PROSTAFF 3
är ett måste för naturmänniskan. Denna nya, kompakta lättviktstuben blir den perfekta följeslagaren både på korta och längre utflykter. Den låga vikten på 620g, flexibla förstoringsgraden 16-48x och den helt vattentäta konstruktionen är optimalt för alla tänkbara förhållanden. PROSTAFF 3 har ett integrerat okular med långt betraktningsavstånd och är givetvis utrustad med flerskiktsbelagda liner och prisma. PROSTAFF 3 levereras tillsammans med ett kompakt stativ samt bärväska.

PROSTAFF 3 Fieldscope finns i modellen 16-48x60. Det rekommenderade priset är 3 390 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_vwkjlpbw/NIK_SP_Prostaff_3.ZIP

Avståndsmätare:
COOLSHOT AS
är speciellt framtagen för golf och mäter utöver linjära avstånd, även horisontellt avstånd och lutningsjusterat avstånd. Detta förenklar spel på kuperade banor. COOLSHOT AS är ergonomiskt utformad och har två olika mätmetoder: Närmaste målprioritet (för exakt mätning på flaggan i öppen terräng) och bortersta målprioritet (för mätning om du hamnat i skogen). Den interna avståndsdisplayen är LED-belyst för smidig användning även i dåliga ljusförhållanden. COOLSHOT AS har ett mätomfång på 4,5-550m och en 6x21 monokulär kikare med ett brett synfält på 7,5°.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_wjklpnwk/NIK_LRF_COOLSHOT_AS.zip

PROSTAFF 7 är framtagen speciellt för jakt i synnerhet och avståndsmätning i skogsterräng i allmänhet. Utöver linjär avståndsmätning erbjuder PROSTAFF 7 även horisontell avståndsmätning. Det sistnämnda är speciellt användbart för jakt i kuperad terräng. PROSTAFF 7 är ergonomiskt utformad och har två olika mätmetoder: Närmaste målprioritet (för mätning i öppen terräng) och bortersta målprioritet (för mätning i skogsterräng). Den interna avståndsdisplayen är LED-belyst för smidig användning även i dåliga ljusförhållanden. PROSTAFF 7 har ett mätomfång på 4,5-550m och en 6x21 monokulär kikare med ett brett synfält på 7,5°.

Både COOLSHOT och PROSTAFF har ett rekommenderat pris på 3 490 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_kncvjrgc/NIK_LR_PROSTAFF_7.ZIP

Kikarsikten:
Monarch 3
är en ny 1-tums kikarsiktes-serie med ett stort urval av modeller från 1-4x20 upp till 6-24x50. Flerskiktsbelagda linser ger ett briljant och ljusstarkt synfält. De fjäderbelastade, nollställningsbara justeringsrattarna och parallaxjusteringen möjliggör ypperlig precision inom ett stort avståndsintervall. (Parallaxjustering finns på modeller med högsta förstoring om 12x eller mer). Monarch 3 levereras med ”Flip-open”-lock till objektiv- och okularlinserna. Givetvis är Monarch 3-serien vattentät. Serien finns med ett stort urval av riktmedel; Duplex, BDC, Mildot, Fint hårkors, Fint hårkors med punkt och Dot.

Monarch 3 finns i modellerna: 1-4x20, 2-8x32, 2,5-10x42, 2,5-10x50, 3-12x42 SF, 4-16x42 SF, 4-16x50 SF, 5-20x44 SF och 6-24x50 SF. De rekommenderade priserna ligger på mellan 2 990 – 6 390 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_gwxrvmhv/NIK_ZF_MONARCH_3.ZIP

PROSTAFF 5 IL skapar en ny kategori kikarsikten i Nikons breda sortiment. Denna 1-tums serie med belyst riktmedel och flerskiktsbelagt linssystem riktar sig till en ny kundgrupp i och med det attraktiva priset och specifikationerna. Justeringsrattarna är fjäderbelastade och nollställningsbara för högsta precision, även på stora avstånd. Båda modellerna har parallaxjustering och belyst riktmedel (Röd/grön) i 5 intensitetssteg. PROSTAFF 5 IL finns med två olika riktmedel, Duplex och BDC.

PROSTAFF 5 IL finns i två modeller: 3,5-14x50 SF IL och 4,5-18x40 SF IL.
De rekommenderade priserna ligger på mellan 5 890 – 6 290 kr inkl moms.

Pressbilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_lxmsmgmw/NIK_ZF_PROSTAFF_5_IL.ZIP

För mer information, kontakta
Christian Hersborn, Product coordinator Nikon Sport Optics, telnr: +46-703-212796, email: christian.hersborn@nikon.se