• nikon/

Den totala produktionen av NIKKOR-objektiv för kameror med utbytbara objektiv når 85 miljoner

Stockholm, 20 februari 2014: Nikon Europe meddelar idag att den totala produktionen av NIKKOR-objektiv[1] för Nikons kameror med utbytbara objektiv nådde 85 miljoner i början av januari 2014.

1959 lanserade Nikon (då Nippon Kogaku K.K.) Nikon F samt de första NIKKOR-objektiven för Nikons systemkameror, däribland NIKKOR-S Auto 5cm f/2. Alltsedan det första objektivet lanserades, har NIKKOR-traditionen fortsatt under åren som gått. Dessutom fortsätter Nikon att utöka sitt sortiment med utbytbara objektiv för de avancerade Nikon 1-kamerorna, varav det första lanserades i oktober 2011, vilket ger en total produktion på 85 miljoner objektiv.

Nikon har stadigt utökat sin serie NIKKOR-objektiv och utnyttjat avancerad optisk teknik som utvecklats under åren.

I augusti 2013 lanserade Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR – ett kraftfullt normalt zoomobjektiv med 7,8x zoom som täcker en mängd bildvinklar och som är kompatibelt med systemkameror i DX-format från Nikon.

I oktober 2013 la Nikon till AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G i serien – ett snabbt objektiv som är kompatibelt med systemkameror i FX-format från Nikon och som öppnar nya möjligheter till kreativt fotograferande. Sedan det lanserades har AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G uppskattats för sin förmåga att minimera pilformig koma[2] så att punktformiga ljuskällor återges som skarpa punkter utan förvrängning eller störningar över hela bildrutan, även vid maximal bländare.

I september 2013 lanserade Nikon världens första[3] vattentäta och tåliga 1 NIKKOR AW 11-27.5mm f/3.5-5.6 (ingår i paketet med vattentäta zoomobjektiv för Nikon 1 AW1) och 1 NIKKOR AW 10mm f/2.8 samt den avancerade kameran med utbytbara objektiv Nikon 1 AW1. Dagens 1 NIKKOR-serie består av elva objektiv och Nikon fortsätter att utöka och berika detta sortiment.

I september 2013 introducerade Nikon OPTIA (Optical Performance and Total Image Analyzer), ett nytt mätverktyg som kan mäta alla former av aberration i utbytbara objektiv för kameror samt en dedikerad bildsimulator. Med OPTIA och den dedikerade bildsimulatorn får man inte bara större kontroll över upplösningen, utan kan även utveckla objektiv med uppsikt över olika egenskaper hos varje enskilt linselement, en aspekt som alltid uppskattats hos NIKKOR-objektiv.

Om varumärket NIKKOR
NIKKOR är Nikons varumärkesnamn för kameraobjektiv. Namnet NIKKOR skapades genom att man la till ”r”, något som var vanligt vid namngivning av objektiv vid den tid då namnet infördes, till ”Nikko”, latiniseringen av förkortningen för Nippon Kogaku K.K., det ursprungliga namnet som användes när företaget grundades.

Nikons egna högkvalitativa standarder tillämpas i alla steg, från den inledande utformningen och utvecklingen till den slutliga produktlanseringen för en design som tillgodoser användarnas behov, samt i produktionssystemet och inspektionerna som säkerställer NIKKOR-objektivens höga kvalitet.

Nikons sortiment med objektiv för kameror med utbytbara objektiv består för närvarande av fler än 80 typer av objektiv, från ultravidvinkel till superteleobjektiv, fisheye-objektiv, zoomobjektiv, mikroobjektiv och PC-E-objektiv med stöd för en mängd olika tillämpningar samt 1 NIKKOR-objektiven för avancerade kameror med utbytbara objektiv.

2013 firade Nikon att det var 80 år sedan NIKKOR-objektiven lanserades med en rad aktiviteter som visade upp NIKKOR-objektivens fördelar, däribland fotosamlingen ”Eyes of Nikon”, en samling bilder tagna av hyllade fotografer.

Nikon fortsätter att utveckla och lansera produkter av hög kvalitet som tilltalar användare världen över.

[1] Utbytbara objektiv för Nikons SLR-kameror och Nikon 1, avancerade kameror med utbytbara objektiv

[2] Ett fenomen där kanterna på punktformiga ljuskällor i foton av nattlandskap och dylikt ser förvrängda ut och liknar en fågels utsträckta vingar

[3] Bland objektiven för digitalkameror med utbytbara objektiv som finns på marknaden den 9 september 2013, baserat på Nikons undersökningar.