Fånga julstämningen med Nikon

November 2011: Behöver du julklappsinspiration i år? Nikon har ett sortiment med kameror för alla på din presentlista.

För den eleganta mamman – COOLPIX S6200
Speciella tillfällen och vardagliga ögonblick fångas in av bildsensorn på 16 megapixlar, 10x NIKKOR-zoomobjektiv med vidvinkel och automatiska funktioner som motverkar oskärpa och säkerställer ett bra resultat. För den kreativa, så kan S6200 ta både stillbilder och HD-filmer (720p). COOLPIX S6200 finns i sex färger: vitt, rött, svart, blått, silver och rosa, och det rekommenderade cirkapriset är 1 790 kr.

För pappor som gillar att filma – COOLPIX P500
COOLPIX P500 med 12,1 megapixlar är den perfekta presenten för pappan med Spielberg-ambitioner och idealisk för att skapa egna filmer. P500 presterar suveränt och har Full HD-filminspelning (1080p) med stereoljud och en vinklingsbar högupplöst 7,5 cm (3 tum) LCD-skärm för mer kreativa vinklar. Dessutom innebär den inbyggda HDMI-kontakten att kameran kan kopplas direkt till en HD TV, så att filmen från julbordet kan premiärvisas direkt från kameran.
Den är också perfekt för att fånga in motiv på långt avstånd och få dem närmare. Kamerans 36x zoom och omfång från 22,5 mm ultravidvinkel till 810 mm supertelefoto hjälper till att ta imponerande, skarpa bilder oavsett hur långt bort fotografen står.

COOLPIX P500 finns i svart och det rekommenderade cirkapriset är 3 690 kr.

Den mångsidiga kameran för din bror eller syster
– COOLPIX S9100
[1]
För syskonet som gillar fest och folk och brukar dela bilder med sina vänner, kommer den otroligt tunna och mångsidiga COOLPIX S9100 att fånga in motiv precis som de upplevs. Med ett 18x zoomobjektiv kommer denna kamera med 12,1 megapixlar att låta dem närma sig sitt motiv vart de än går. Dessutom är det lika lätt att fotografera dagtid som nattetid. COOLPIX S9100 är dessutom den idealiske följeslagaren för en semesterresa eftersom kamerans kompakta mått gör att den passar perfekt i fickan.
COOLPIX S9100 finns i svart, rött och silver och det rekommenderade cirkapriset är 2 890 kr.

För färgstarka personer – COOLPIX S3100
Liksom färgglada juldekorationer finns COOLPIX S3100 i sju iögonfallande färger: lila, rött, svart, blått, rosa, citrusgult och silver. Den gör det inte bara lättare utan också roligare att ta bilder med hög kvalitet. S3100 med vidvinkligt 5x zoomobjektiv innehåller också Nikons system för smarta porträtt och ger perfekta bilder även på de mest kameraskygga motiv.

COOLPIX S3100 finns till det rekommenderade cirkapriset 1 090 kr.

För den adrenalinberoende – COOLPIX AW100
För den i familjen som söker spänning och äventyr så är COOLPIX AW100 kameran som gärna hänger med. Den har byggts för att fånga action, både på land och i vatten ned till 10 meters djup. Denna vattentäta, stötsäkra och fryssäkra kamera är tillräckligt robust för att leverera högkvalitativa bilder från vilken högspänningsaktivitet som helst.
COOLPIX AW100 med 16 megapixlar, inbyggd GPS och "rörelsekontroll" finns i tre färger – kamouflage, orange och svart – och finns till det rekommenderade cirkapriset 3 190 kr.

För hobbyfotografen – COOLPIX P7100
10 megapixlars COOLPIX P7100 med sin stora sensor är den idealiska kompakta följeslagaren för varje D-SLR-entusiast. Förutom att den gör utrustningsväska lättare att bära, erbjuder den dessutom en snabb insatsförmåga och fullständig manuell kontroll över foton. Dess nya vinklingsbara 7,5 cm (3 tum) LCD-skärm gör det enklare att komponera bilder och fånga spektakulära filmer när du filmar från ovanliga vinklar eller knepiga utsiktsplatser.

COOLPIX P7100 med 7,1x zoom finns i svart till det rekommenderade cirkapriset 4 490 kr.

Kameran för hela familjen – Nikon 1 J1
Nikon 1 J1 är idealisk för den som vill ha en kamera som enkelt fångar levande och personliga minnen. Den är lätt att använda, har inbyggd blixt och kan användas med olika utbytbara objektiv. Viktigast är att Nikon 1 J1 är liten och lätt nog att bära med sig överallt.

Funktionen Motion Snapshot fångar flyktiga ögonblick och spelar upp dem på ett sätt som får dina bilder att verka levande medan Smart Photo Selector hjälper till att ta bästa möjliga bild i full upplösning. Vid ett och samma tryck på avtryckaren lagrar kameran 20 högupplösta bilder i snabb följd och väljer automatiskt de fem bästa bilderna baserat på ansiktsuttryck, komposition och skärpa. Därefter presenteras den bästa bilden på den högupplösta LCD-skärmen. Nikon 1 J1 finns i fem färger: mattsvart, högblank vit, silver, högblank röd och hot pink – med matchande tillbehör.

Nikon 1 J1 med 1 NIKKOR VR 10-30 mm                                                              5 690 kr
Nikon 1 J1 kit med 1 NIKKOR 10 mm Pancake                                                      6 190 kr
Nikon 1 J1 kit med 1 NIKKOR VR 10-30 mm och VR 30-110 mm                         7 290 kr
Nikon 1 J1 kit med 1 NIKKOR VR 10-30 mm och VR 10 mm Pancake                7 290 kr

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se

[1] COOLPIX S9100 utnämnd till näst bästa kompaktkamera i Råd&Röns test på kompakta digitalkameror, oktober 2011.

För övrig information, se www.nikon.se eller kontakta Irena Strozyk, marknadskoordinator på Nikon, telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument, IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen. www.europe-nikon.com. För mer information om Nikons prisbelönta produkter, besök www.europe-nikon.com