”I AM DIFFERENT”-kampanj inspirerar en ny generation fotografer

Stockholm, 3 november 2014: Nikon lanserar idag I AM DIFFERENT, en ny stor integrerad marknadsföringskampanj avsedd att inspirera fotografer till att utforska fotograferingens värld utifrån deras eget perspektiv.

Nikon förstår att fotografer strävar efter att särskilja sig från andra med sina bilder, och kommer därför att inspirera dem på varje nivå och ge dem möjligheten att uppfylla sina ambitioner och utveckla sina kunskaper med hjälp av medverkande fotografer.

Den första delen av kampanjen inleds den 3 november 2014 över hela Europa genom en tv-reklam med Clark Little, den Hawaii-baserade fotografen vars bilder tagna inifrån vågbrytningar har väckt en hel del uppmärksamhet runt om i världen. En andra del kommer att inledas senare under året med den lovande fotografen Andrius Alexsandravicius.

För dem som motiveras av historierna om Clark och Andrius, stöds kampanjen av en digital hubb på Nikons webbplatser där konsumenter kan följa fotografernas resa och inspirationen bakom de symboliska bilderna som används i marknadsföringen. I Clarks fall kan besökarna också se en minidokumentär, filmsekvenser tagna bakom kulisserna och en interaktiv intervju med honom själv.

Detta är en fullt integrerad kampanj, med en tv-reklam på 20 respektive 30 sekunder, tidningsreklam och utomhus-, bio- och onlinereklam. Den kreativa kärnan skapades av reklambyrån Jung von Matt, med digital support från den strategiska digitalbyrån Blast Radius och PR och sociala medier från den Londonbaserade integrerade kommunikationsbyrån Brands2Life. Se mer här.

− Fotografer på alla nivåer, från tonåringar som börjar lära sig Instagram till professionella användare av D-SLR, har förhoppningar om att sticka ut från mängden med sitt unika arbete. Med den här nya kampanjen leder vi de här personerna till en värld av kvalitetsfotografering genom att hjälpa dem att ta nästa steg mot att upptäcka deras unika fotografiska nisch. Denna integrerade marknadsföringskampanj uppnår genom att dra nytta av den stora anhängarskara som finns spridd över olika medier, och som särskilda och inspirerande fotografer har skapat runt om i världen, säger Yasmin Hartson, reklam- och mediechef på Nikon Europa. - Detta är en intressant tid för fotografer. Vi älskar det faktum att så många människor finner nöje i att ta så många bilder, vare sig om det är med sina smartphones eller med en kamera, och vi finns där för dem när de är redo att ta nästa steg mot kvalitetsfotografering. Vår vision är att fortsätta att placera Nikons bildteknik i hjärtat av bilden, och det betyder att vi måste engagera fler fotografer på alla nivåer på ett mer effektivt sätt, och med mer passion än någonsin tidigare.

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är Sport Optics som inkluderar kikare, avståndsmätare,och fältkikare, samt oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen. www.europe-nikon.com