Nikkor når milstolpe med 95 miljoner objektiv

Stockholm, 30 juli 2015: Nikon meddelar att den totala produktionen av NIKKOR-objektiv1 för Nikons kameror med utbytbara objektiv har nått 95 miljoner.

Det breda objektivutbudet omfattar över 90 olika typer av objektiv, inklusive utbytbara objektiv för Nikon 1 avancerad kamera med utbytbart objektiv, samt dess imponerande nya lanseringar. Tidigare i år lanserade Nikon AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR – teleobjektivet med fast brännvidd som var det första NIKKOR-objektivet att anta ett PF-linselement, vilket har gjort det till världens lättaste objektiv i sin klass.2 De två nya professionella superteleobjektiven som är lättast i klassen3 (AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR och AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR) bidrog till att Nikon nådde sin produktionsmilstolpe. Till detta bidrar också AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR, ett mycket kompakt högpresterande zoomobjektiv i DX-format.

− Nikon har en stark tradition av att utveckla högkvalitetsobjektiv. Vårt NIKKOR-sortiment fortsätter att kombinera högklassig optisk teknik med de teknologier som har utvecklats uteslutande av Nikon under vår långa och framgångsrika historia, säger Zurab Kiknadze, produktchef för objektiv, tillbehör och programvara på Nikon Europe.

NIKKOR-sortimentet utnyttjar självklart Nikons senaste innovationer, inklusive dess världsberömda, mycket hållbara, Nano Crystal Coat och det starka systemet för vibrationsreducering. Dess Phase Fresnel-linselement (PF) med överlägsen förmåga att kompensera för kromatisk aberration gör NIKKOR-objektiven mindre och lättare, medan fluoritlinselementen erbjuder hög kompensering för kromatisk aberration och gör teleobjektiven mer kompakta. Deras fluorskikt stöter effektivt bort olika typer av smuts, exempelvis damm, vatten, olja och fett.

Om NIKKOR
NIKKOR är Nikons varumärkesnamn för fotografiska objektiv. Namnet NIKKOR uppkom genom att man la till ”r”, vilket var vanligt vid namngivning av fotografiska objektiv vid den tid då namnet infördes, till ”Nikko”, latiniseringen av förkortningen för Nippon Kogaku K.K., det ursprungliga namnet som användes när företaget grundades.

Nikons sortiment med objektiv för kameror med utbytbara objektiv består för närvarande av fler än 90 typer av objektiv, från ultravidvinkel till superteleobjektiv, fisheye-objektiv, zoomobjektiv, mikroobjektiv och PC-E-objektiv med stöd för en mängd olika tillämpningar samt 1 NIKKOR-objektiven för avancerade kameror med utbytbara objektiv.

Nikon marknadsför attraktiva NIKKOR-objektiv med en mängd olika vinklar och en rad aktiviteter. Bland dessa finns tillägg av nytt innehåll, t.ex. videoavbildning, till dess globala varumärkesbyggande webbplats ”NIKKOR.com” (http://www.nikkor.com), samt utvecklingen och lanseringen av appen NIKKOR & ACC för surfplatta, som introducerar NIKKOR-objektiv och tillbehör.

Fotnoter

1 Utbytbara objektiv för Nikons systemkameror och Nikon 1, avancerad kamera med utbytbart objektiv

2 Bland 300mm autofokusobjektiv med fast brännvidd som är kompatibla med digitala SLR-kameror i FX-format och tillgängliga från och med offentliggörandet den 6 januari 2015. Uttalandet baseras på Nikons forskning

3 AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR: Bland 500mm autofokusobjektiv med fast brännvidd med en maximal bländare på f/4 som är kompatibla med digitala SLR-kameror utrustade med en bildsensor i full storlek och tillgängliga från och med offentliggörandet den 2 juli 2015