• nikon/

Nikon COOLPIX S220 – bäst säljande digitalkameran i Europa 2009 efterträds nu av COOLPIX S3000

Stockholm, 19 mars 2010 – Nikon kan stolt meddela att COOLPIX S220 den 31 december var den digitalkamera som sålt bäst i Europa under 2009 med en försäljning över 740 000 antal.* Förhoppningarna är stora på den nya modellen COOLPIX S3000 som efterträder COOLPIX S220.

Idag är det säljstart i butik för COOLPIX S3000 samt ett flertal nya kompaktkameror i COOLPIX-serien. Johan Kling, Sverigechef för Nikon, kommenterar resultatet och berättar om höga förväntningar: – Det syns att bra pris kombinerat med fina färger, stilren design och hög prestanda i litet format har passat vår målgrupp. Det är roligt att försäljningen har gått bra och nu är Nikons sortiment av kompaktkameror bättre än någonsin. Förutom allroundkameran COOLPIX S3000 tror vi starkt på COOLPIX S8000 som kommer att tilltala de mest kräsna kunderna och är otroligt snabb och kompetent trots sitt lilla format. Kort om COOLPIX S3000 COOLPIX S3000 gör det ännu enklare och roligare att fotografera, oavsett läge och behov. Det supertunna kamerahuset finns i svart, champagnesilver, rött, blått, orange, magenta eller grönt och matchar alla. Den får plats i varje mans ficka med ett djup på 19 mm. Med 12 megapixlar, ett vidvinkligt 4x optiskt zoom-NIKKOR-objektiv, en monitor på 6,7 cm, mängder av motivtyper samt blinkvarning och leendefunktion, går det snabbt och lätt att ta vackra bilder. Rekommenderat försäljningspris är 1990 kr inklusive moms. * Undersökning av GfK (Tyskland): försäljningen av digitalkameror på alla europeiska marknader från januari till december 2009, baserat på antal enheter som sålts av återförsäljare i Europa.