Nikon D5000 vinner DIWA Gold-utmärkelse

Stockholm, 22 september 2009 – Nikons D5000, den kraftfulla och mångsidiga DSLR-kameran med innovativ vinklingsbar LCD-monitor och HD-film, har fått en prestigefylld DIWA Gold-utmärkelse. Därmed hyllas D5000 av en internationell grupp av oberoende experter.

När D5000 testades blev medlemmarna, utöver kvaliteten på stillbilderna, särskilt imponerade av hur lätt den är att använda, av den bekväma vinklingsbara LCD-monitorn som gör att man kan fotografera ur vilken vinkel som helst och möjligheten att spela in HD-videor. Motiveringen lyder: ”Nikon D5000 skiljer sig från de flesta kompakta DSLR-kamerorna tack vare den innovativa bildtekniken och användarvänligheten. Med den praktiska vinklingsbara LCD-monitorn går det att fotografera från alla möjliga vinklar, och livevisningsläget ger digitalfotografering ännu en extra dimension. Nikon D5000 övertygade DIWA-juryn helt enkelt med den överlägsna bildkvalitet, de innovativa funktionerna och användarvänligheten.” Branschexperterna på Digital Imaging Websites Association (DIWA) tar ut digitala bildprodukter för en omsorgsfull granskning, med tester som både utförs i DIWA Labs och genom utvärdering av mer än 200 olika kriterier av DIWA-medlemmar i nio medlemsländer. För mer information om DIWA Awards, se http://www.diwa-awards.com/press/ Johan Kling, Sverigechef för Nikon säger: ”Vi är jätteglada att D5000 har fått den högt ansedda Gold-utmärkelsen av DIWA och att juryn berömmer just att D5000 är så enkel att använda, samtidigt som den är tekniskt avancerad och innovativ.”