Nikon får fina utmärkelser av TIPA och Red Dot Awards

Red Dot Awards:

Amsterdam, Nederländerna, 13 april 2011 - Nikon har vunnit fyra utmärkelser för produktdesign i 2011 års Red Dot Awards. Nikons D7000 D-SLR-kamera, de kompakta digitalkamerorna COOLPIX P7000 och S1100pj, och EDG 8x42-kikaren hedrades samtliga med den ”röda punkten” som är ett hedersmärke för god designkvalitet.
”Red dot award: product design” har blivit ett av världens största och mest aktade designpriser. I år deltog designers och företag från 60 länder med 4433 produkter.

Vinnarna kommer att visas fram från 5 juli 2011 till 1 augusti 2011 i utställningen ”Design on stage – winners red dot award: product design 2011” på red dot design-museet i världsarvet Zeche Zollvereins lokaler i Essen, Tyskland.

Mer information om ”red dot design award” finns på http://en.red-dot.org/design.html

TIPA:

Nikon kan stolt informera om att systemkameran D7000 och kompaktkameran COOLPIX P300, har av TIPA (Technical Image Press Association) utsetts till Bästa avancerade systemkamera respektive Den överlag bästa kompaktkameranför 2011.

TIPA är Europas ledande pressbildsförening. Dess utmärkelser har valts ut av 29 fotografiska tidskrifter i 13 Europeiska länder. Priserna delas ut till de produkter som juryn anser är bäst i kategorin när det kommer till den övergripande kvaliteten, prestation och vilka förmåner användaren får.

För mer information om Nikon, vänligen se www.nikon.se eller kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon, telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se