• nikon/

Nikon följer upp S210:s succé med S220 samt lanserar racerkompaktkameran S620

Stockholm, den 3 februari 2009 – Med S220 lanserar Nikon Europe en uppgraderad uppföljare till Nikon COOLPIX S210, som blivit en försäljningssuccé i Sverige. Dessutom lanserar man racerkompakten S620 som inte bara är snabb utan även erbjuder den högsta ISO-standarden i sin klass – upp till ISO 6400.

Säg hej elegans och hej då till bulliga fickor eller handväskor
S220 är en uppgraderad variant av succémodellen S210. Men sina 18 mm i bredd är den lika liten som föregångaren. S220 erbjuder fler megapixlar (10 MP) och funktionen Snabb Retusch, som gör att man snabbt kan fixa till ett foto i kameran och slipper bildbehandling i datorn. Nya funktionen ”Motion Detection system” ser till att kompensera skakningar med hjälp av högre ISO eller slutarhastighet.

”S210 har vida överträffat våra förväntningar tack vare avancerad och lättanvänd teknik i en liten, lätt och stilren förpackning. Därför är vi extra förväntansfulla när vi nu presenterar S220” säger Johan Kling, Sverigechef på Nikon.

Den som vill ha en 3 tums pekmonitor med tillhörande penna får det med systermodellen S230 som finns i färgerna svart, glossröd, midnattsblå och lila till rekommenderat försäljningspris 2 290 kr. S220 finns i svart, soft silver, röd, koboltblå, magenta och aquagrön till rekommenderat försäljningspris 1890 kr. Båda modellerna finns till försäljning den 20 februari.

S620 – racerkompakt med bästa ISO-standarden i sin klass
Från OFF till ON på 0,7 sekunder – nu är det slut på att missa bilder för att det tar tid att starta kameran. Dessutom har du kanske stört dig på att behöva använda blixt i stämningsfulla situationer som på fester eller middagar och förstöra det behagliga ljuset? Nu är det även slut på det. Tack vare att S620 har den bästa ISO-standarden i sin klass – upp till 6400 – behöver du sällan använda blixten vid svagt ljus. Med 12,2 megapixlar, 4x zoom (som ger vidvinkelformat på 28 mm) och en mängd funktioner för bästa skärpa, är S620 en sympatisk racerkompakt. S620 finns till försäljning den 20 februari i färgerna svart, silver, lila och rosa och det rekommenderade försäljningspriset är 2 990 kr.

Säkert Nikon-grepp med S630
Brukar du fumla med din kamera och närapå tappa den? Då passar S630 dig. Förutom att kameran, ger ett riktigt bra grepp, rymmer den 12 megapixlar, bildstabilisering (VR) och en optisk zoom om 7x. Nikon COOLPIX S630 finns i svart eller rött till försäljningspriset 3 390 kr den 20 februari.

Kamerorna ovan levereras med uppladdningsbart litiumbatteri och laddare, USB- och A/V-kablar, kamerarem och COOLPIX-mjukvara. Med alla COOLPIX-modeller ingår även Nikons introduktionskurs Nikon School Intro – COOLPIX på 2 timmar, där kunden får tips om hur man lätt tar den bästa bilden (värde 490 kr). Vidare får kund tillgång till 2 GB lagringsutrymme (20 GB mot kostnad) på Nikons mypicturetown.com