Nikon lägger till en elegant duo till COOLPIX -serien

COOLPIX S4150 pekskärm och COOLPIX S6150 med 7x zoom

Stockholm den 24 augusti 2011 - Nikon förstärker idag COOLPIX Style (S)-serien med två nya modeller som höjer ribban för färggrann stil och elegans. Duon består av den ultratunna COOLPIX S4150 med smart pekskärmsmanövrering och den kraftfulla och tunna COOLPIX S6150 med 16 megapixlar och ett 7x zoomobjektiv.

"Både COOLPIX S4150 och COOLPIX S6150 har designats för att fånga tillfället i farten," förklarar Nicolas Gillet, produktchef för konsumentprodukter hos Nikon Europe. "Den smäckra COOLPIX S4150 är så slående att du vill ta med den överallt och funktioner som filminspelning i 720p HD med en tryckning ser till att du inte missar något tillfälle.

En intuitiv tryckning – COOLPIX S4150

Denna smarta kamera med 14 megapixlar erbjuds i fem härliga färger som till exempel rött och brons, och den är 2 cm tunn och väger bara 128 g märker du knappt att du har den med dig. När du behöver fånga ett av livets ögonblick är den alltid redo. Kameran har 5x optisk zoom som gör att du kommer nära händelserna vare sig det är ett sportevenemang, en konsert eller en skolavslutning.

Den intuitiva 7,5 cm stora, högupplösta 460 000 punkters LCD-pekskärmen gör kameran lättanvänd. I fotograferingsläge låter pekskärmen dig välja en fokuspunkt genom att du pekar på valfri del av bilden. Kameran ställer automatiskt in rätt fokus och exponering för det du pekat på.

COOLPIX S4150 kombinerar ett 5x zoomobjektiv med vidvinkel från NIKKOR och en CCD-bildsensor med 14 megapixel, som gör att detaljer i bilden återges på ett snyggt sätt, även vid förstoring. Fyra avancerade funktioner för reducering av bildoskärpa, hjälper till vid kameraskakningar och fotografering i svagt ljus. Enklare redigeringar går att göra direkt i kameran, med dess lättanvända filtereffekter som selektiv färg, vilken konverterar din bild till monokrom och sedan sätter färg på den del du väljer.

COOLPIX S4150 finns i fem färger: rött, svart, brons och silver, till det rekommenderade priset 1490 kr och säljstart är den 1 september 2011.

Den bästa resekamraten – COOLPIX S6150

För dem som vill komma riktigt nära händelsernas centrum, har COOLPIX S6150 avancerade funktioner som gör att den verkligen står ut. Den erbjuder ett 7x zoomobjektiv med vidvinkel från NIKKOR med en optisk zoom som sträcker sig från 28 - 196 mm och en bildsensor på 16 megapixel som levererar knivskarpa bilder.

Att få till den bild som du önskar kan inte bli enklare. Rikta kameran mot ditt motiv och peka sedan på den 7,5 cm stora, högupplösta 460 000 punkters pekskärmen för att ställa in skärpan på bilden. För minnesvärda stunder där en bild inte räcker till för att återge stämningen, kan filminspelning vara ett alternativ. Kameran har en dedikerad filminspelningsknapp som gör det enkelt att byta från stillbild till filmning. Med pekskärmen kan du också bläddra bland dina bilder och välja och redigera sådana som du vill vara kreativ med. COOLPIX S6150 inkluderar bildredigering i kameran, så du har tillgång till Nikon-teknologi som snabbretuschering, aktiv D-lightning, mjukt fokus och mycket annat.

Vackra detaljerade fotografier säkerställs tack vare fyra olika funktioner mot bildoskärpa som automatiskt minimerar effekten av kameraskakning, motivets rörelser eller svagt ljus. Optisk bildstabilisering är bara en av många avancerade tekniska lösningar som säkerställer att du får överlägsna resultat.

COOLPIX S6150 finns i fem färger: violett, svart, rött, rosa och silver, till det rekommenderade priset 1 690 kr och säljstart är den 1 september 2011.

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadskoordinator på Nikon. Telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.

www.europe-nikon.com