• nikon/

Nikon lanserar COOLPIX S80 – den ultratunna kameran med pekskärm och HD-film

Stockholm, den 8 september 2010 – Nikon Sverige presenterar i dag COOLPIX S80. Funktioner som HD-filminspelning, pekskärm med OLED-teknik, 14.1 megapixel och NIKKOR-objektiv med 5x zoom, gör COOLPIX S80 till en snygg kombination av användarvänlighet och prestanda.

Pekskärm
Pekskärmsavtryckaren på COOLPIX S80 kan ställa in skärpan, ta en bild eller filma genom att man bara pekar på rätt ställe på skärmen, vilket gör att det går snabbt och enkelt att komponera bilderna. Det som är så bra med pekskärmen är att den förenklar retuschering direkt i kameran. Med inbyggda filter som fisheye, selektiv färgmarkering och en miniatyreffekt, kan man vara kreativ och bearbeta bilderna utan att behöva sitta vid datorn.

HD-filmning har blivit enklare
Med COOLPIX S80 går det att filma i HD med stereoljud och det går till och med att zooma under filminspelning. Om skärmens 8,7 cm (3,5 tum) inte räcker till för att visa upp finns en HDMi-anslutning på kameran så att bilder och filmer kan visas direkt på en kompatibel TV.

Design och innehåll
Nikons förbättrade digitala bildhanteringssytem EXPEED C2 i COOLPIX S80, gör fotografins möjligheter ännu större, med ännu bättre bildkvalitet, detaljrikedom och snabbare bildbehandling. EXPEED C2-systemet har specialanpassats för S80 vilket bidrar till bra bilder och filmer vid varje tillfälle.

ViewNX 2 medföljer alla digitalkameror från Nikon och kan även hämtas kostnadsfritt online.

COOLPIX S80 finns i två färger, svart och röd och det rekommenderade priset kommer att vara 3190 kronor. Säljstart är den 7 oktober.

Nikon Corporation lanserar också S8100, men denna modell kommer inte att vara tillgänglig i Europa.

Nikons my Picturetown
Säkerhetskopiera bilder snabbt och säkert med hjälp av det förbättrade my Picturetown, en webbplats för kostnadsfri lagring och delning av digitalfoton från Nikon. 2 GB utrymme ingår där tusentals bilder och filmer kan sparas. Medlemskapet kan uppgraderas till Gold Account om fler bilder behöver lagras.

För pressbilder, vänligen besök
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon
telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post
strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektmonteringssystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.
www.europe-nikon.com