Nikon lanserar sin första allväderskamera - COOLPIX AW100

Kameran är vattentät, stöttålig och tål kyla

Stockholm den 24 augusti 2011 – Nikon lanserar idag vår första kamera som är utformad för friluftsliv. COOLPIX AW100 är vattentät, stöttålig och tål kyla och är tillräckligt robust för all utomhusaktivitet. COOLPIX "All Weather"-kategori (AW) kommer att läggas till de befintliga COOLPIX-segmenten stil (S), prestanda (P) och liv (L).

"Med COOLPIX AW100, har vi skapat en kamera som är lika redo för äventyr som du," säger Nicolas Gillet, produktchef för konsumentprodukter hos Nikon Europe. "Den är konstruerad för att kunna användas året runt och viktigast av allt så har den all teknologi som du förväntar dig av en Nikonkompaktkamera, - den erbjuder fantastiska bilder oavsett situationen."

Redo för friluftsliv
COOLPIX AW100 är den perfekta följeslagaren när man lever ett aktivt friluftsliv. Den är vattentät ned till 10 m, stöttålig från höjder upp till 1,5 m och tål kyla ned till -10°C. Kameran erbjuder högteknologiska funktioner som inbyggd GPS, en elektronisk kompass och en inbyggd världskarta* vilket innebär att du enkelt geotaggar dina bilder, och på så sätt kan dina tagna bilder följa din resväg.

Kompromisslös bildkvalitet

COOLPIX AW100 har den senaste tekniken inom bildhantering. Den mycket känsliga bakbelysta CMOS sensorn med 16 megapixlar och dedikerade lägen för svag belysning gör att du kan få bilder utöver det vanliga oavsett om du fotograferar i dagsljus, på natten eller när du dyker.

För att säkerställa att filmer och bilder håller maximal kvalitet erbjuder AW100 även ett vidvinkligt NIKKOR-objektiv med 5x zoom, filminspelning i full HD-kvalitet (1080p) med stereoljud och fyra avancerade funktioner för att reducera rörelseoskärpa i svag belysning och orsakat av kameraskakningar.

Med hjälp av ”Easy Panorama” kan du fotografera så att du får bilder med 360° och 180° vy. Under tiden du panorerar vertikalt eller horisontellt genom till exempel ett landskap, tar kamerans CMOS-sensor en snabb serie med bilder som sätts samman så att ett vackert panorama omedelbart skapas.

Enkel användning

COOLPIX AW100 gör det enkelt för användaren. Om du vill få så bra färgåtergivning som möjligt under vatten, finns det ett enkelt undervattensläge som automatiskt ställer in kamerans vitbalans. Att göra funktionsinställningar och ta bilder med enhandsfattning är fullt möjligt efter att du tryckt på knappen Action-Control. När den har aktiverats kan kamerans inställningar ändras genom att du svänger kameran fram och tillbaka.

COOLPIX AW100 finns i tre färger: kamouflage, orange och svart, till det rekommenderade priset 3 390 kr. Säljstart är den 8 september 2011.

*Undantaget vissa områden

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se

För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadskoordinator på Nikon. Telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.
www.europe-nikon.com