Nikon matchade slutbud på Bolt-kamera med 50 000 kr

Stockholm, 16 oktober 2012: Den uppmärksammade Nikon D4-kamera som sportstjärnan Usain Bolt lånat av en svensk sportfotograf vid ett antal sportevenemang det senaste året, har sålts på Ebay för 51 000 kr. Slutbudet har matchats av Nikon Nordic, vilket ger drygt 100 000 kr som oavkortat går till välgörande ändamål: Cancerfonden och Usain Bolt Foundation.

Aftonbladets sportfotograf Jimmy Wixtröm har vid ett flertal tillfällen lånat ut sin Nikon D4 till friidrottens superstar Usain Bolt. Händelsen har blivit uppmärksammad världen över och bilderna på Bolt med kameran i händerna har spritt sig som en löpeld. För en dryg vecka sedan lade Aftonbladet ut kameran, med Bolts autograf inristad i kamerahuset, på auktion på Ebay. Syftet med auktionen var att oavkortat skänka de pengarna som den inbringar till Cancerfonden och till Usain Bolt Foundation. Usain Bolt Foundation är en välgörenhetsorganisation som möjliggör utbildning för barn på Jamaica.

När Nikon Nordic fick höra talas om auktionen så bestämde de sig för att matcha slutbudet på kameran, för att ytterligare bidra till välgörenheten.

− Det är ett beundransvärt initiativ som Aftonbladet tagit och när det är vår produkt som är med så vill vi självfallet vara med och stötta detta projekt, säger Peter Lundin, general manager på Nikon Nordic.

Om auktionen på Ebay
Auktionen ägde rum på Ebay den 2 – 9 oktober och slutbudet blev 7 300 dollar (ca 51 000 kr). Vinnaren av auktionen var en amerikan från New Britain utanför New York, och han fick förutom det signerade kamerahuset även en förstoring på en bild med Bolt när han använder kameran.

Presskontakt
Madeleine Hallerdal, Nordic marketing manager, Nikon Nordic, tfn: 073-036 88 18 eller
e-post: madeleine.hallerdal@nikon.se