Nikon och The Future Laboratory visar upp framtidens kameror

Stockholm, 18 november 2014: Kameror som känner av fotografens känslor och intentioner, produkter som möjliggör seriebildtagning utan mänsklig inblandning och bilder som talar till alla fem sinnen. Idag släpper Nikon rapporten The Future of Imaging som analyserar morgondagens trender inom fotografi.

Rapporten som utförts av The Future Laboratory, tar reda på hur vi alla kommer att fånga, dela och använda bilder de närmaste decennierna. Till hjälp har The Future Laboratory intervjuat en mängd experter bland akademiker, forskare, författare och tänkare samt ledande personer inom Nikons avdelningar för global strategi och utveckling.

Rapporten tar bland annat upp fenomenet situationskänsliga kameror som kommer att kunna läsa av stämningen i en situation, och siar även om att betraktaren i framtiden kommer att kunna höra hur motivet låter, känna på materialet och känna doften av parfym för att förmedla känslan i bilden.

− Det är alltid spännande när man ber någon utomstående blicka in i framtiden, eftersom det alltid blir annorlunda än vad man själv tänkt. En del av det som the Future Laboratory pratar om finns i praktiken redan idag i våra kameror; kameran och dess exponeringsteknik känner igen typ av motiv och bearbetar informationen innan den slutliga bilden sparas på minneskortet – allt för att bilden skall bli så bra som möjligt. Däremot kan vi inte känna hur själva motivet mår, men dit är det nog inte så långt med tanke på all ny teknik som utvecklas i en rasande takt, säger Björn Nordgren, produktchef Nikon Nordic.

− The Future Laboratory vill ta framtiden närmare nuet. Den här rapporten var spännande att jobba med i och med att trenderna visar hur mycket bildskapandet kommer att utvecklas i framtiden. Dessutom visar den hur dynamiskt landskapet kommer att se ut för kamerabranschen och alla fotografer, säger Chris Sanderson, CEO på The Future Laboratory.

Läs mer och ladda ned rapporten här.

Sammanfattning av huvudtrenderna i rapporten:

SITUATIONSKÄNSLIGA KAMEROR
Det kommer att komma en helt ny generation av teknik som ger framtida kameror möjlighet att analysera den yttre miljön (belysning, ljud, temperatur o.s.v.) och matcha detta till de känslor som användaren försöker förmedla med bilden.

BILDER FÖR ALLA SINNEN
Bildskapandet håller på att utvecklas från ett strikt visuellt medium till en femdimensionell upplevelse för alla sinnen, inklusive lukt, hörsel, smak och känsel. I framtiden kommer vi att kunna få en mer omslutande upplevelse för alla sinnen där vi hör hur motivet låter, kan känna på materialen och texturen samt känna doften av parfym som utsöndras av enheten för att förmedla känslan i bilden. För att helt leva sig oss i situationen i bilden kommer kameran sedan kunna ge oss tips på vad vi kan äta och dricka.

BILDER I REALTID
Att konstant fånga informationen i varje ögonblick kommer att vara mycket viktigt för morgondagens fotografer. Det finns redan en starkt växande marknad för smidiga och flexibla kameralösningar som kontinuerligt fotograferar det du ser. I framtiden har vi små, lätta kameror som hela tiden fångar det du ser och som kan fånga spontana bilder utan att behöva styras.

VISUELLT VÄLBEFINNANDE
Under de närmaste tio åren kommer marknaden för saker som hjälper oss att fly verkligheten att öka. Således kommer det att uppstå ett nytt behov av visuell stimuli som kan förmedla lugn, mindfulness och en känsla av fristad.

Sjukvården kommer till exempel att kunna använda sig av omslutande visuell teknik för att hjälpa patienterna hantera ångest och smärta. I framtiden kommer det med största sannolikhet att monteras skärmar i taket i undersökningsrummen så patienterna som ligger i sängar håller sig lugna, avslappnade och distraherade under undersökningen. Man har kommit fram till visuell stimuli kan ha mycket positiva effekter på patienter genom att snabba upp återhämtningen och minska behovet av mediciner som smärtstillande och antibiotika.

Om The Future Laboratory
The Future Laboratory är en av världens bäst ansedda och respekterade framtidsanalytiker. Tack vare en blandning av trendanalyser, konsumentinsikt och varumärkesförnyelse kan de förutse kommande trender och nyheter inom femton olika livsstilsområden som detaljhandel, mode, lyxkonsumtion, skönhet, teknik och bostäder. Sedan 2001 har The Future Laboratory tagit fram en uppsättning verktyg, tekniker och strategiska rutiner som använts av en mängd olika kunder för att hjälpa dessa förutse och förstå förändringar inom konsumtion och hitta en bra väg in i framtiden.

LS:N Global är deras trendnätverk online som visar användarna allt som är nytt, kommande och innovativt inom konsumentbeteende, inklusive nyheter, insikter, fallstudier, trender och intervjuer samt åtkomst till medlemsevenemang, nätverkande och trendmöten två gånger om året.

www.thefuturelaboratory.com

www.lsnglobal.com

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är Sport Optics som inkluderar kikare, avståndsmätare,och fältkikare, samt oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen. www.europe-nikon.com