Nikon presenterar nya Df – en avancerad D-SLR med klassisk känsla

Stockholm, 5 november 2013: I dag lanserar Nikon Df, en helt ny typ av D-SLR. Kameran är inspirerad av de klassiska 35 mm-kamerorna från Nikon och tekniken kommer från de senaste professionella modellerna. Formen och funktionen hos Df är skapad för passionerad fotografering.

Kamerans klassiska känsla är i en klass för sig, och unik jämfört med moderna DSLR-kameror. Df har samma bildsensor som Nikons flaggskepp D4 och kompromissar varken med det dynamiska omfånget eller med ljuskänsligheten. Det är den lättaste av Nikons nuvarande modeller i FX-format men har ändå tåligheten och pålitligheten som man förväntar sig av en avancerad kamera från Nikon. Den är perfekt både för den som vill ha en traditionell kamera och den som älskar design.

− Kärnan i fotografering handlar om känsla, och det är något man verkligen hittar i Df. Det är kombinationen av stilren klassisk design och proffsteknik som gör just den här kameran så speciell. Den kommer att uppskattas både av hängivna fotografer som jobbar med koncept och idéer och av de som gillar klassisk design, säger Björn Nordgren, produktchef på Nikon Nordic AB.

Ren fotografering
I Df-kamerans hjärta finns samma CMOS-bildsensor i FX-format med 16,2 megapixlar och samma bildhanteringssystem, EXPEED 3, som i Nikons professionella flaggskeppskamera D4. Den kraftfulla kombinationen av teknik i proffsklass ser till att Df ger utmärkt bildresultat i en mängd olika ljusförhållanden. Fotografierna blir naturtrogna med mättade färger och naturligt djup, även vid fotografering med höga ISO-tal. ISO-omfånget går att utöka till ISO 204 800 (motsvarighet).

CMOS-censor i FX-format (fullformat) och 16,2 megapixlar: Tack vare den optimala avvägningen mellan storleken på sensorn i FX-format (36,0×23,9 mm) och upplösningen på 16,2 miljoner effektiva pixlar ger Df bilder med imponerande djup och detaljrikedom, lågt brus och ett brett dynamiskt omfång.

Utmärkt ljuskänslighet: Med ISO 100–12 800 som är utökningsbart till (motsvarande) 50-204 800 fungerar Df mycket bra vid bilder i svagt ljus. Detaljrika bilder med minimalt brus går att uppnå även vid fotografering i svåra ljusförhållanden.

EXPEED 3: Nikons bildhanteringsmotor klarar utan problem av dataintensiva uppgifter, från bildbearbetning till överföring, utan att kompromissa med hastighet och kvalitet. 16-bitars bildbearbetning ger vackra färger, perfekta färgtoner och minimalt brus i hela bilden. Tonövergångarna är jämna med hög detaljrikedom och färgton i hela skalan upp till vitt, även vid fotografering i JPEG-format. Dessutom är den kraftfulla EXPEED 3 snabb, exakt och energisnål.

Snabb prestanda: Starttiden är cirka 0,14 sekunder[1] och slutarfördröjningen bara 0,052 sekunder[2]. Snabb seriebildtagning med upp till 5,5 bps i både FX- och DX-format.

Klassisk Nikon-design: Lättanvänd precisionsmekanik och förstklassig bildkvalitet
Nikon Df ser visserligen ut som Nikons klassiska systemkameror i 35 mm-format, men är byggd för att klara av kraven från moderna fotografer som arbetar med digitala format. Df har den tåliga konstruktion och fina ergonomi som symboliserar Nikons hållbarhet och pålitlighet. Kameran är tillverkad för att ge exakt respons på order.

Eleganta mekaniska rattar: Komfort möter kontroll med räfflade mekaniska rattar som gör hanteringen enkel och säker. Med rattarna ställer du in ISO-känslighet, exponeringskompensation, exponeringsläge och utlösarläge oberoende av varandra. Det är enkelt att få tillgång till alla parametrar som påverkar stillbilden utan att använda kamerans meny.

Bärbart fullformat: Det kompakta kamerahuset väger cirka 710 g utan batteri och är byggd för att tåla svåra väderförhållanden. Övre, nedre och bakre skydd är tillverkade i tålig och lätt magnesiumlegering och är lika vädertåliga som Nikons DSLR D800 vilket ger förstärkt skydd mot damm och fukt.

Tålig slutarenhet: Den mycket exakta slutaren har testats till 150 000 cykler. Kortaste slutartid på 1/4 000 sekunder och blixtsynkronisering ned till 1/200 sekunder.

Självrengörande sensorenhet: Minimerar ansamlat damm framför bildsensorn.

Energisparande design: Uppnår cirka 1 400 bilder[3] (med batteriet EN-EL14a och läget enbildstagning).

Klassiska detaljer: Df-kamerahuset finns i klassiskt svart eller silver med svarta detaljer. Den strukturerade ytan, de mekaniska rattarna och den platta överdelen för tankarna till F2 och F3, Nikons klassiska systemkameror för film, och användargränssnittet är svartvitt.

Vintageglas: Kompatibelt med icke-AI-objektiv
Kameran har en unik infällbar ljusmätarkoppling vilket gör det möjligt att montera gamla icke-AI-objektiv från NIKKOR direkt på kameran. Nikons objektiv är berömda för sin optik över hela världen och firar hela 80 år i år. Fram tills nu har det dock aldrig gått att använda dem med en modern DSLR på ett enkelt sätt.

Vid fotografering med ett icke-AI-objektiv i A-läge (Bländarstyrning) eller M-läge (Manuell) kan Df mäta exponeringen med maximalt öppen bländare, precis som AI-objektiv. Objektivegenskaper som brännvidd och maximal bländarinställning kan anges med enkla kamerainställningar vilket låter kameran känna av bländarinställning och beräkna korrekt exponering.

Stillbilder med professionell kvalitet
Df har en mängd banbrytande bildtekniker som ser till att dina stillbilder får högsta möjliga integritet. Kamerans högkänsliga autofokussystem och bildfrekvensen på 5,5 bilder per sekund samarbetar med den imponerande bildsensorn och bildhanteringsmotorn för att kunna fånga även de mest oväntade fototillfällena med precision. Samtidigt får du värdefull frihet med den avancerade spotmätningen av vitbalans samt funktioner som elektronisk virtuell horisont med dubbla axlar, optisk sökare med hög prestanda och fotografering med Livevisning vid komponering av bilderna.

Högkänslig autofokus med Multi-CAM 4800 39-punkters AF-system: AF-systemet på Df är känsligt ned till -1 EV, kompatibelt med objektiv upp till f/8 och har fyra AF-områdeslägen (inklusive 3D-följning) och ger snabb, exakt täckning över hela bildrutan, även i svåra ljusförhållanden.

Spotmätning av vitbalans: Df låter dig ställa in vitbalans manuellt med hög precision. Du kan snabbt tilldela en spotmätning av vitbalans till ett specifikt område i bildrutan, som väljs vid fotografering med Livevisning.

System för motividentifiering: Kamerans bildsensor och dess 2 016-pixlars RGB-sensor ger mycket noggrann information till kamerans system för motividentifiering så att exponering, autofokus och vitbalans kan optimeras omedelbart innan slutaren utlöses, vilket säkerställer vackra fotografier.

Optisk sökare med hög prestanda: Glaspentaprismasökare ger cirka 100 procent sökartäckning och 0,7× förstoring samt DX-beskärningsläge med sökarmaskering.

Stor 8 cm (3,2-tums) LCD-monitor med 921 000 bildpunkter, bred betraktningsvinkel och förstärkt glas. För visning av skarpa, klara bilder med bra färgåtergivning.

Elektronisk virtuell horisont med dubbla axlar: Information om kamerans rullning (i förhållande till det horisontella planet) samt dess lutning (framåt eller bakåt) kan visas i LCD-monitorn. Information om rullning kan fås i sökaren.

Livevisning: När du fotograferar med Livevisning hjälper det aktiveringsbara rutnätet dig med kompositionen för bildförhållandena 1:1 och 16:9. Det kontrastdetekterande AF-systemet ger förbättrad hantering, precision och hastighet. Det går även att bekräfta exponeringen genom att trycka på knappen förhandsgranskning vid fotografering i M-läge (Manuell).

Nikonsystemet
Eftersom Df är en FX-formatkamera, är den fullt kompatibel med Nikons stora utbud av NIKKOR-objektiv. Kameran säljs i paket med en specialutgåva av Nikons populära objektiv AF-S 50mm f/1.8G NIKKOR. Objektivet är ett av de mest populära fasta objektiven i Nikons sortiment tack vare sin lätta, kompakta konstruktion och sin snabba maximala bländare på f/1,8. Nu har den dessutom den rätta vintagekänslan för att matcha kamerahuset på Df.

Utöver NIKKOR-objektiven kan Nikons generösa utbud av fotoutrustning och tillbehör hjälpa till att förverkliga idéer på många olika sätt. Fotografer som vill leka med ljus kan använda Nikons marknadsledande Creative Lighting System, där en mängd mångsidiga blixtar ingår, som ger omfattande möjligheter för kameramonterad eller trådlös blixtfotografering. Vad gäller bildöverföring går det med Nikons trådlösa mobiladapter WU-1a att föra över foton direkt från kameran till en smart enhet. Med Nikons trådlösa sändare/ mottagare WR-R10 och trådlösa sändare WR-T10 kan viktiga kamerafunktioner styras på avstånd, även om det står något i vägen mellan fotografen och kameran.

Separata tillbehör
Exklusiva läderremmar och väskor finns i klassiskt svart och brunt.

Df har planerad säljstart den 28 november 2013 och säljs i kit med nya 50mm f/1.8G NIKKOR till ett rekommenderat pris av 28 290 kr inklusive moms.

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se

[1] Ungefärliga mätningar baseras på CIPA-riktlinjer.

[2] Ungefärliga mätningar baseras på CIPA-riktlinjer.

[3] Ungefärliga mätningar baseras på CIPA-riktlinjer.

Presskontakt
Irena Strozyk, Marknadskoordinator på Nikon, tel: 070- 995 58 25 eller e-post: strozyk@nikon.se
Björn Nordgren, Produktchef på Nikon, tel: 08-559 109 19 eller e-post: bjorn.nordgren@nikon.se