Nikon utvecklar den digitala systemkameran Nikon D5

Stockholm, 18 november 2015: Idag offentliggör Nikon Corporation att de utvecklar den digitala SLR-kameran D5, som representerar nästa generation av professionella Nikonmodeller i FX-format.

Nikon utvecklar även den nya trådlösa sändaren WT-6 och blixten SB-5000, vilken presenteras som den främsta produkten i Nikons nuvarande blixtsortiment.

Genom kombinationen av nästa generations professionella systemkamera och de nya avancerade tillbehören, tillsammans med det stora utbudet av Nikkor optik, flyttar Nikon fram gränsen för vad som är möjligt inom bildskapandet.

Uppgifter om lanseringsdatum och rekommenderat pris för produkten har inte fastställts än.

Meddelande till redaktören
Tillverkaren kan ändra specifikationer och utrustning utan föregående meddelande och utan ansvarsskyldighet.

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är Sport Optics som inkluderar kikare, avståndsmätare,och fältkikare, samt oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen. www.europe-nikon.com