Nikon vinner prestigefyllda TIPA Award i fyra kategorier

Stockholm 7 maj 2013: Nikon Europa meddelar idag att de vunnit fyra prestigefyllda utmärkelser i TIPA (Technical Image Press Association) Awards. Nikon tar hem priserna bästa DSLR Advanced- Nikon D7100, bästa Easy Compact Camera - Nikon Coolpix S01, bästa Superzoom Camera - Nikon Coolpix P520 och bästa CSC Entry Level Lens - Nikon 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5–5.6 ED-IF.

TIPA Awards utses av 29 ledande fotografiska tidskrifter i fem världsdelar och tilldelas de produkter som juryn anser vara de bästa i respektive kategori för bästa foto och bästa bildbehandling. Samtliga produkter har lanserats under de senaste tolv månaderna. I sin bedömning utgår juryn från kvalitet, design, innovation, teknisk prestanda, pris och användarvänlighet.

− Det är verkligen en ära för Nikon att vinna fyra TIPA Awards för både D-SLR- och de kompakta kamerasegmenten, samt för ett av våra NIKKOR-objektiv. Vårt Coolpixsortiment har haft ett starkt år med den eleganta och användarvänliga S01 och den otroligt mångsidiga Coolpix P520 som fångar varje situation. Dessutom är vi väldigt glada för att Nikon D7100 följer i sin företrädares spår som vann samma pris 2011, säger Marina Gurevich, Produktchef Nikon Europe.

TIPA-juryns motiveringar:

Bästa DSLR Advanced- Nikon D7100:
"Nikon D7100 i DX-format har en ny 24,1 CMOS-sensor och 51-punkters AF-system, varav 15 korssensorer. D7100 tar upp till 6 bilder per sekund med full upplösning och ytterligare en bild per sekund (med något lägre upplösning) då man använder sig av det nya 1,3X beskärningsläget. Den imponerande 3,2-tums LCD-skärmen har 1229 K RGB upplösning, vilket är utmärkt för både stillbilder och full HD-filmning. Bildkontrollen och effekter (tillgänglig för både stillbilder och video), de avancerade fotofunktionerna, det hållbara magnesiumhöljet och enslutare testad för 150k cykler gör att denna kamera tar hem vinsten i klassen för avancerade kameror”.

Bästa Easy Compact Camera - Nikon COOLPIX S01:
"Den diminutiva 10.1 MP S01 har en 1/2.9-tums CCD-sensor och ett 3X Nikkor glas zoomobjektiv som motsvarar 29-87mm. Med en vikt på endast 96 g och ett mått på 51,2 x 77 x 17.2mm, levererar kameran en slutartid på 1-1/2000 sekunder, ett ISO-omfång på 80-1600 och möjlighet att spela in HD-video i MOV-format (MPEG-4 och AVC/H.264). Kameran erbjuder flera alternativa kreativa effekter och exponeringskompensation + / -2 EV. Exponeringen med autoprogrammet gör det enkelt för användaren och den är portabel i högsta grad."

Bästa Superzoom Camera - Nikon COOLPIX P520:
"COOLPIX P520 har ett 42X Nikkor objektiv och ger upp till 1 000 mm brännvidd med inbyggd VR (vibrationsreducering). Den 18.1MP sensorn har ett ISO-omfång på 80-3200, med utökat ISO Hi-1. Det finns flertalet kreativa effekter: P520 tillåter användaren att filma med flera alternativa upplösningar, inklusive full HD. I vidvinkelläget är närgränsen 50 cm och i teleläget är närgränsen 1,5 m. IU läget makronärbild är närgränsen 1 cm. Den 3,2 tums vinklingsbara skärmen på 920 000 punkter och med 100 % täckning ger en klar och tydlig visning

Bästa CSC Entry Level Lens - Nikon 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5–5.6 ED-IF:
"NIKKOR 11-27.5 mm-objektivet (motsvarande 30-74 mm) är gjord för alla Nikon 1 kompakta systemkameror och mäter bara 57,5 x 31mm och väger endast 80 g. Konstruktionen har 8 element i 6 grupper, en 7-bladig bländare, ett ED och ett asfäriskt linselement. Närgränsen är 0.3m. Objektivet har intern fokusering (IF), som endast skiftar objektivgrupp under fokusering, vilket gör denna lins till det ultimata tillbehöret och lätt att bära med sig – den varken väger mycket eller tar stor plats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Irena Strozyk, marknadskoordinator på Nikon, tel: 070- 995 58 25 eller e-post: strozyk@nikon.se