NIKONS D7000 VINNARE PÅ EISA AWARDS

Stockholm, Sverige, 15 augusti 2011 – Mindre än ett år efter lanseringen har Nikons systemkamera i DX-format, D7000, vunnit kategorin 'European Advanced SLR Camera of the Year 2011-2012' vid prisgalan för EISA (European Imaging and Sound Association). Detta följer upp framgångarna för samma kamera vid TIPA (Technical Image Press Association) prisgalan, där den vann 'Best D-SLR Advanced', och Red Dot produktdesigntävlingen där den vann 'Red Dot seal of approval'.

Jordi Brinkman, produktansvarig för Nikon Europe, säger: "Vi är väldigt stolta att kunna lägga till EISA-priset till de hyllningar som D7000 redan fått. För våra avancerade D-SLR-användare strävar vi alltid efter att erbjuda spjutspetsteknik som tilltalar passionerade fotografer som söker nästa steg inom kreativitet."

Brinkman fortsätter: "Att en genomsnitts D-SLR har vunnit Avancerat-kategorin vittnar om att vi har lagt in fler hög-prestanda funktioner till D7000 än man förväntade sig, med tanke på prisläget. Från dess nya 16,2 megapixel CMOS-bildsensor, AF system och mätsensor, till den mycket mer kompakta, magnesiumlegerade kroppen, har vi fått mycket positiv feedback på funktionerna och de stora fördelarna i hur lätt den är att använda och kreativiteten som dessa ger fotografen."

Varje år nominerar European Imaging and Sound Association (EISA) den bästa utrustningen från olika kategorier av audiovisuella produkter som släppts i Europa under de föregående 12 månaderna. De uppmärksammar de produkter som kommer att uppskattas av en entusiast- och professionell publik som vill ha hög kvalitet och kreativa funktioner. Priserna väljs av en panel som representerar över 50 prominenta foto-, video-, audio-, hemmabio- och mobilelektroniktidningar från upp till 20 europeiska länder.

European Advanced SLR Camera of the Year 2011-2012: NIKON D7000

EISA-domarna sa: "I spetsen för Nikons serie av semi-professionella kameror är D7000, fullpackad med de avancerade funktioner den ärvde från företagets D300 och D300S-modeller. Den solida kroppen erbjuder snabb auto-fokus, en ljus 3-tums LCD, dammkontroll, dubbla SDXC kortplatser och full HDfilm. Ett exceptionellt bra bruskontrollsystem innebär att 16,2 miljons pixel-sensorn kan användas vid ISO 3200 och åstadkomma klara bilder av hög kvalitet – även vid ISO 12800 är bruset inte mycket att orda om. Det här är en kamera som kan ge amatörfotografer bilder som ser professionella ut."

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se

För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadskoordinator på Nikon. telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.

www.europe-nikon.com