Nikons två nya innovativa COOLPIX-kameror

COOLPIX S1200pj med förbättrad projektor och COOLPIX S100 som kan fotografera i 3D

Stockholm den 24 augusti 2011 - Nikon förstärker idag sin COOLPIX Style-serie med två nya modeller. Den första nyheten är COOLPIX S1200pj, den senaste kompaktkameran som har en integrerad projektor. Den är efterträdaren till COOLPIX S1100pj. COOLPIX S1200pj har en projektion som är 20 lumen starkare än föregångaren och har en anslutning till iPhone, iPad och iPod Touch, så att alternativen för att dela med sig av filmer och bilder blir ännu fler. Den andra nyheten är COOLPIX S100 - en snygg kamera med pekskärm, 16 megapixlar, en 3,5” OLED pekskärm och kapacitet för att ta bilder i 3D.

Nicolas Gillet, produktchef för konsumentprodukter hos Nikon Europe säger: "Nu har det blivit ännu enklare att ta och dela med sig av fotografier. COOLPIX S1200pj uppdaterar vår innovativa projektorkameraserie och lägger till kapaciteten att ansluta till och projicera direkt från en iPhone eller iPad. COOLPIX S100 erbjuder en snygg touch och innovativa funktioner som 3D-fotografering gör det roligt att experimentera med fotografering."

COOLPIX S1200pj - enkelt att dela med sig av sina bilder

Ni behöver aldrig mer trängas runt en liten skärm för att visa bilder, filmer eller presentationer. COOLPIX S1200pj och är nu kompatibel med iPhone, iPad eller iPod Touch, och den kan anslutas till en Mac eller PC, så att du omedelbart kan projicera bilder och filmer på en plan yta. Med 20 lumens och DLP-teknologi blir projektionen ljusare än någonsin och kan skapa projektioner som sträcker sig från 26 till 152 centimeter. Det medföljer en fjärrkontroll som förenklar bildvisningen.

COOLPIX S1200pj skapar bilder och filmer i god kvalitet, tack vare en CCD-bildsensor med 14 megapixlar, filminspelning i HD-kvalitet (720p) och ett NIKKOR 5x zoomobjektiv som erbjuder vidvinkel och fyra funktioner som automatiskt förhindrar oskärpa.

För dem som vill utveckla bildskapandet, finns det oändliga möjligheter att använda kamerans specialeffekter.

COOLPIX S1200pj erbjuds i två färger: svart och rosa, till det rekommenderade priset 4 190 kr. Säljstart är den 22 september 2011.

En elegant touch – COOLPIX S100

COOLPIX S100 är det eleganta valet för dem som vill ha en lätthanterlig kamera och enkel att bära med sig. Den erbjuder en perfekt blandning av sofistikerad stil och högteknologisk briljans, med en stor OLED-pekskärm på 8,7 cm. Denna eleganta modell erbjuds i rosa, rött eller svart. Dess hus är 18,1 mm brett och ligger bekvämt i handen samt får enkelt plats i en ficka eller handväska.

För dem som vill ha roligt med sin fotografering erbjuder COOLPIX S100 en ny funktion för 3D-fotografering. Det dedikerade 3D-fotograferingsläget kombinerar två bilder som tas från olika positioner för att skapa en 3D-bild som kan spelas upp på TV-apparater och datorer med 3D-funktion. I likhet med alla COOLPIX-modeller, garanteras bra prestanda under alla ljusförhållanden eftersom S100 har en mycket känslig CMOS-sensor på 16 megapixlar. Den erbjuder dessutom filminspelning i full HD-kvalitet (1080p) med stereoljud, ett 5x zoomobjektiv från Nikkor med vidvinkel, teknik mot oskärpa och dedikerade ljuslägen som nattporträtt.

Funktionen Easy Panorama utökar din vy ytterligare genom att erbjuda fotografering i 360° och 180°. Under tiden du panorerar vertikalt eller horisontellt genom en landskap, tar kamerans CMOS-sensor en snabb serie med bilder som sätts samman så att ett vackert panorama omedelbart skapas.

COOLPIX S100 erbjuds i tre färger: rosa, svart och rött, till det rekommenderade priset 2 590 kr. Säljstart är 1 september 2011.

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadskoordinator på Nikon. Telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.

www.europe-nikon.com