Nu öppnar Nikon European Film Festival

Stockholm, 2 oktober 2014: Från och med idag är det möjligt att skicka in bidrag till den första Nikon European Film Festival, som samarbetar med den oberoende filmorganisationen Raindance. Tävlingen utmanar såväl amatörer som proffs att producera en upp till 140 sekunder lång kortfilm på temat ’Ett annat perspektiv’. Filmbidragen kan skickas in online fram till och med den 3 december 2014.

− Jag är glad över att vara en del av Nikon European Film Festival och ser fram emot att bedöma de väl genomtänkta tolkningarna som det korta 140-sekundersformatet kräver. Modern teknologi har öppnat upp filmskapandet till fler människor än någonsin förut och Nikon som inspirerar både etablerade och framtida talanger, är en alltmer inflytelserik del av denna utveckling, säger Asia Argento, prisbelönt italiensk skådespelerska och regissör, och styrelseordförande för Nikon European Film Festival.

Tema: A different perspective
Varje filmmakare kan förmedla något annorlunda med samma erfarenhet. Inom detta tema är tävlingsdeltagarna tillfrågade att definiera perspektiv som en kombination av sin attityd till ett föremål, sin relation till den historia som berättas, och den fysiska position från vilken de observerar den. Kategoripriserna inkluderar ’Best Narrative’ – för den bästa historien som berättas från ett unikt perspektiv – och ’Technical Excellence’ – för den mest kreativa användningen av utrustning. Festivalens stora pris går till ett bidrag som kombinerar båda kategorier. Alla tävlingsbidrag kommer att bedömas av en jury som leds av Asia Argento, känd från att medverka i och regissera filmer så som Scarlet Diva (2000), The Heart Is Deceitful Above All Things (2004) och på senare tid, Misunderstood (2014), utvald att tävla i Un Certain Regard-sektionen i 2014 års filmfestival i Cannes.

Kategorier och priser
Vinnaren av juryns stora pris får bland annat en Nikon D810. Ytterligare två vinnare i underkategorierna ’Best Narrative’ och ’Technical Excellence’ får en Nikon D750 och 3 000 EUR i prispengar vardera, och vinnaren i kategorin ’Best Student Entry’ får en Nikon D750 och 2 000 EUR i prispengar. Filmskaparen bakom ’Best Film as Voted for by the Public’ får en Nikon D750 till sina kommande projekt.

Bidragskriterier

• Alla deltagare måste registrera sig här innan de laddar upp sina filmer

• Filmerna måste vara på engelska eller vara textade på engelska

• Filmerna får inte vara längre än 140 sekunder eller kortare än 30 sekunder