Ny projektorkamera – Nikon lanserar två COOLPIX-kameror

Stockholm, 17 augusti 2010 – Nikon presenterar i dag två nya kompaktkameror i sin COOLPIX-serie; S1100pj med förbättrad projektor, efterföljaren till prisbelönta S1000pj, och S5100, en mångsidig kamera som garanterar fantastiska bilder även vid svåra ljusförhållanden.

Med COOLPIX S1100pj kan användaren enkelt visa foton, videoklipp och till och med presentationer genom den inbyggda projektorn. Projektorn har förbättrad bildkvalitet och kan anslutas direkt till en dator. COOLPIX S5100 har fyra inställningar för vackra nattbilder – däribland optiskbildreducering, hög känslighet med lågt brus upp till ISO 3200, förbättrad rörelsedetektering och ett nytt system för blixtkontroll. Båda de nya modellerna har exempelvis NIKKOR-precisionsobjektiv och Nikons bildbearbetningssystem EXPEED C2.

– Vår innovativa projektorkamera har varit mycket omskriven. Att man nu kan koppla S1100pj till en PC eller Mac gör den mycket mångsidig och praktisk för både hemmet och arbetet. S5100 ger utmärkt kvalitet för ett överkomligt pris, säger Johan Kling, Sverigechef på Nikon.

COOLPIX S1100pj – 40% starkare ljus än föregångaren och datorkompatibel
S1100pj är efterföljaren till den prisbelönta S1000pj, världens första kamera med inbyggd projektor. Man projicerar enkelt bilder och filmer på väggar, golv, tak eller andra ljusa ytor. Med sina 14 lumen är projektorn 40% mer ljusstark än föregångaren. Den kan också anslutas till din PC eller Mac för att projicera bilder eller presentationer. Power Point-presentationer som sparats i jpeg-format kan även lagras på minneskortet och projiceras direkt från kamerans lagrade bilder.

S1100pj har en sensor på 14,1 megapixel, ett vidvinkligt 5x zoom NIKKOR-objektiv och en pekskärm på 7,5 cm (3 tum) med extra hög upplösning (480 000 punkter). Kameran har fem inställningar mot oskärpa och praktiska funktioner som; Enkelt autoläge och Smart porträttsystem. Med S1100pj lanseras också ett antal retuscheringsfunktioner för full kreativitet. Exempelvis finns en fisheye-effekt, selektiv färgmarkering (i en bild som annars är svartvit) och uppmjukning av bakgrunden. Du kan liva upp dina bildspel med roliga animationer, bakgrundsmusik och bildövergångar. Det finns även en ritfunktion som gör att du kan lägga till handskrivna anteckningar i bilderna samtidigt som du projicerar dem.

COOLPIX S1100pj finns i svart och grönt, och det rekommenderade priset kommer att vara 3 590 kronor inklusive moms.

COOLPIX S5100 – fantastiska bilder även vid svåra ljusförhållanden
S5100 är en tunn, elegant och lättanvänd kamera med 12,2 megapixel, som ger dig högklassiga bilder i alla typer av situationer. Även på natten kan du lita på att få tydliga, skarpa bilder varje gång – med optisk bildstabilisering, förbättrad rörelsedetektering och ett banbrytande system för blixtkontroll. S5100 känner av om du håller kameran i handen, i stället för att använda stativ, och väljer automatiskt de inställningar som passar bäst för att minska oskärpan.

Bearbetningssystemet EXPEED C2 ger snabb respons och skarp bild även om ditt motiv rör på sig. Du kan enkelt spela in video i 720p HD-kvalitet med en särskild filminspelningsknapp. Trots att S5100 har ett 5x zoom NIKKOR-objektiv med vidvinkelläge på 28 mm är det sportiga kamerahuset i metall bara 21,6 mm tjockt – kameran får enkelt plats i en väska eller i fickan.

COOLPIX S5100 finns i fem färger: rött, svart, blått, rosa och lila och det rekommenderade priset kommer att vara 1 790 kronor inklusive moms.

För pressbilder, vänligen besök http://press.nikon.se
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon
telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post strozyk@nikon.se

Om Nikon