Nya vinster för Nikon vid TIPA

Stockholm, maj 2010 – För tredje året i rad intar Nikon topplaceringen för Bästa avancerade D-SLR vid TIPA-utmärkelserna. 2010 års vinnare heter Nikon D3S. Priset för Bästa professionella objektiv togs hem av AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II.

TIPA, Technical Image Press Association, är Europas ledande pressorganisation för foto och bild. Utmärkelserna utses av Europas 29 ledande fotografiska magasin i 13 länder och delas ut till produkter som juryn anser vara de bästa i sin kategori vad gäller kvalitet, prestanda och värde för avsedd användare. TIPA:s motivering, Bästa professionella D-SLR-kamera: Nikon D3S D3S har de flesta av funktionerna i Nikons framgångsrika D3, och utgör en milstolpe i fotografins historia: den är först bland DSLR-kameror att ha den enastående ”spets”-känsligheten på 102 400 ISO. Med en suverän konstruktion, en utmärkt sökare och ett autofokussystem i toppklass är den idealisk för proffsen, särskilt vid reportage- och sportfotografering. TIPA:s motivering, Bästa professionella objektiv: Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II Telezoomobjektivet AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II är utvecklat för användning med både digitala och filmbaserade SLR-kameror från Nikon. Ett antal unika tekniker från Nikon har använts i det här objektivet, bland annat sju ED-glaselement, Nano-Crystal Coat, ett vibrationsreduceringssystem (VR II) som kompenserar för kameraskakningar motsvarande fyra stegs kortare slutartid och Silent Wave-motor (SWM). Robert Cristina, chef för Professional Products, Nikon Europa säger: – Vi är mycket glada över att en D3-kamera för tredje gången i rad vinner utmärkelsen Bästa professionella D-SLR. Vi har lagt ner mycket tid på att lyssna på kunderna och uppfylla deras önskningar. AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II bygger på framgångarna hos AF-S 14-24mm f/2.8, som vann TIPA-utmärkelsen 2008.