Bokslutkommuniké för verksamhetsåret 1 januari - 31 december 2001

ALLMÄNT OM NILÖRNGRUPPENS VERKSAMHET Nilörngruppen designar, tillverkar och marknadsför etiketter och etikettkoncept till mode- och konfektionsindustrin. Nilörngruppen är Europas största etikettillverkare. Koncernen bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Belgien, Frankrike, Portugal och Hongkong. Intressebolag finns i Indien och i Tyskland. Målsättningen är att vara marknadsledande på de marknader där koncernen är representerad. BOKSLUTKOMMUNIKÉ FÖR VERKSAMHETSÅRET 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2001 RESULTATRÄKNING I SAMMANDRAG Fjärde kvartalet Kalenderåret Belopp MSEK 2001 2000 2001 2000 Nettoomsättning 86,2 80,2 328,3 313,3 Rörelseresultat -15,2 3,8 -9,5 27,8 Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster -4,0 4,7 7,1 23,5 Resultat efter finansiella poster -17,3 3,2 -16,0 23,7 Resultat efter skatt -20,6 1,9 -20,0 15,9 VERKSAMHETENS UTVECKLING Nilörngruppen är sedan fyra år noterad på börsens O-lista. Bolaget har under denna tid expanderat kraftigt och nästan tredubblat omsättningen, främst genom förvärv men också genom organisk tillväxt. I syfte att effektivisera den struktur som blivit följden av dessa förvärv beslutade styrelsen i augusti att genomföra en omstrukturering av verksamheten genom att koncentrera produktionen. Detta har inneburit att hela produktionen i Schweiz och delar av produktionen i Tyskland och Danmark flyttats till företagets anläggningar i Belgien, Sverige och Storbritannien. Omstruktureringen, som nu är helt genomförd, har resulterat i en mer rationell produktionsapparat med högre kapacitetsutnyttjande och som beräknas ge årliga besparingar om ca 18 MSEK. Som en följd av den negativa resultatutvecklingen har kostnadsneddragningar även genomförts inom andra delar av verksamheten. Sammantaget har detta inneburit en personalminskning om 79 personer. Nilörngruppen har efter denna neddragning ca 400 anställda. FÖRVÄRV Förvärvet av Nominette N.V. i Belgien, slutfördes under det andra kvartalet. Verksamheten har under det andra halvåret samordnats med Nilörns tidigare verksamhet i Belgien. ORDERINGÅNG, NETTOOMSÄTTNING OCH RESULTAT Orderingången minskade med 5%. För jämförbara enheter var minskningen 10%. Nedgången var störst i Tyskland,Portugal och Storbritannien. Nettoomsättningen för året ökade med 5% till 328,3 inklusive Nominette. För jämförbara enheter har nettoomsättningen minskat med 5% på helårsbasis. För fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 86,2 MSEK, jämfört med 80,2 MSEK motsvarande period föregående år. Koncernens rörelseresultat uppgick under året till -9,5 MSEK att jämföra med 27,8 föregående år Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 7,1 MSEK jämfört med 23,4 MSEK föregående år. Den negativa resultatutvecklingen är till största del hänförlig till det omstruktureringsarbete och kostnadsneddragningar som genomförts och som belastat resultatet med 14,7 MSEK. Merparten av dessa kostnader är hänförliga till uppsägning av personal i samband med nedläggning eller överföring av produktion till andra enheter inom koncernen. Samtliga kostnader för den omstruktureringen som initierades i augusti bedöms nu vara tagna. Rörelseresultatet har även belastats med reserveringar om totalt 5,6 MSEK, avseende nedskrivning av aktieinnehav i det delägda bolaget Gustav König GmbH samt pågående rättstvist i Portugal. KASSAFLÖDE, INVESTERINGAR, FINANSIERING OCH LIKVIDITET Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 23,9 MSEK (18,6). Förbättringen är hänförlig till en minskad kapitalbindning i främst kundfordringar. Kassaflödet efter investeringar uppgick till - 36,1 MSEK (2,3) till följd av förvärvet av Nominette samt förvärv av ytterligare 24,5% av aktierna i det indiska bolaget Calmon Abacus. Löpande investeringar i maskiner och inventarier har under perioden svarat för 24,3 MSEK (22), varav moderbolaget svarat för 1,5 MSEK (2,0). Investeringarna avser bland annat nyinvesteringar i vävstolar i det svenska väveriet Borås Ettikettväveri samt i den belgiska produktionsenheten Nominette. I verksamhetsfastigheter har investerats 1,8 MSEK (6,0). Likvida medel uppgick vid periodens slut till 54,4 MSEK att jämföra med 48,7 MSEK vid ingången av räkenskapsåret. Därtill kommer outnyttjade redan beviljade bankkrediter på 14,4 MSEK (15,0). Koncernens upplåning har ökat med 36,6 MSEK sedan årets början. Vid förvärvet av Nominette övertogs en fastighet för 35,5 MSEK och övriga tillgångar inklusive kassa för 16,0 MSEK. Dessutom övertogs lån på 16,4 MSEK. UTSIKTER Styrelsen bedömer att de under 2001 genomförda åtgärderna har skapat goda förutsättningar för en positiv resultatutveckling under innevarande år. UTDELNING Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2001. Borås den 7 februari 2002 Nilörngruppen AB (publ) Styrelsen För mer information, kontakta: Claes af Wetterstedt, Verkställande direktör (Tel 033-700 88 88, Mobiltel 0706-962950, e- mail:claesaf.wetterstedt@nilorn.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01000/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01000/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén