Bokslutkommuniké för verksamhetsåret 1 januari - 31 december 2002

Report this content

ALLMÄNT OM NILÖRNGRUPPENS VERKSAMHET Nilörngruppen designar, tillverkar och marknadsför etiketter och etikettkoncept till mode- och konfektionsindustrin. Nilörngruppen är Europas största etikettillverkare. Koncernen bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Belgien, Frankrike, Portugal och Hongkong. Intressebolag finns i Indien. Målsättningen är att vara marknadsledande på de marknader där koncernen är representerad. BOKSLUTKOMMUNIKÉ FÖR VERKSAMHETSÅRET 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2002 RESULTATRÄKNING I SAMMANDRAG Fjärde kvartalet Kalenderåret Belopp MSEK 2002 2001 2002 2001 Nettoomsättning 73,2 86,2 311,6 328,3 Rörelseresultat 1,3 -15,2 19,0 -9,5 Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster 1,1 -4,0 11,2 7,1 Resultat efter finansiella 0,0 -17,3 12,9 -16,0 poster Resultat efter skatt -0,7 -20,6 6,6 -20,0 VERKSAMHETENS UTVECKLING 2002 har präglats av ett kärvt marknadsläge under hela året. Verksamheten har därför varit inriktad på konsolidering där ökad lönsamhet genom omstrukturering av produktionen samt kostnadsbesparingar varit i fokus. Omstruktureringen innebar att hela produktionen i Schweiz och delar av produktionen i Tyskland och Danmark flyttats till företagets anläggningar i Belgien, Sverige och Storbritannien. De omställnings- och inkörningsproblem som uppstod under första kvartalet åtgärdades under andra kvartalet och först under andra halvåret har omstruktureringen fått full effekt. Medelantalet anställda har minskat successivt under året med 42 personer. Under det fjärde kvartalet var minskningen 12 personer och härrör sig till verksamheten i Belgien. Nilörngruppen hade vid årets slut 344 anställda. FÖRVÄRV/AVYTTRINGAR Nilörngruppen har sedan 1999 ägt 20% av aktierna i Gustav König GmbH, ett innehav som under 2001 skrevs ned till 0 SEK på grund av bolagets obestånd. Den första maj förvärvade Nilörngruppen, genom det nybildade bolaget Etiketten-König Vertriebs GmbH, Gustav König GmbH´s kundregister samt övertog dess personal. Köpeskillingen är beroende av första verksamhetsårets omsättning. Under 2002 omsatte Etiketten-König 8,0 MSEK. En fusion av Etiketten-König och det sedan 1998 förvärvade bolaget Arko har inletts i syfte att effektivisera verksamheten i Tyskland. Under december avtalades om en försäljning av rörelsen i dotterbolaget Scanbjörn till en tidigare anställd. Försäljningen sker till bokfört värde och har ingen resultatpåverkande effekt. MARKNAD OCH ORDERINGÅNG Orderingången mattades ytterligare mot slutet av året och understeg klart föregående år. Orderingången för jämförbara enheter för det fjärde kvartalet var 14% lägre än motsvarande kvartal föregående år. För helåret minskade orderingången med 12% för jämförbara enheter och för koncernen totalt med 6%, från 304,1 MSEK till 285,6 MSEK. Nedgången, procentuellt, var störst i Belgien, Frankrike och Schweiz. Nedgången i Belgien som för jämförbara enheter var 40% förklaras dels av en svag marknad och dels av att tidigare olönsam försäljning till grossister avvecklats. Orderingången i Sverige har varit oförändrad under året. NETTOOMSÄTTNING OCH RESULTAT Nettoomsättningen för året minskade med 5% till 311,6 MSEK. För jämförbara enheter har nettoomsättningen minskat med 12% på helårsbasis. För fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 73,2 MSEK, jämfört med 86,2 MSEK motsvarande period föregående år. Koncernens rörelseresultat uppgick under året till 19,0 MSEK att jämföra med -9,5 MSEK föregående år. I resultatet ingår ersättning med 4,2 MSEK från en leverantör till följd av fel på levererad utrustning. I rörelseresultatet ingår även en jämförelsestörande post avseende realisationsvinster från fastighetsförsäljningar i Belgien och Danmark med 7,8 MSEK. Fjärde kvartalets rörelseresultat uppgick till 1,3 MSEK jämfört med - 15,2 MSEK föregående år. KASSAFLÖDE, INVESTERINGAR, FINANSIERING OCH LIKVIDITET Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 28,1 MSEK (23,3). Kassaflödet efter investeringar uppgick till 25,7 MSEK (-36,1). Löpande investeringar i materiella anläggningstillgångar har under perioden gjorts med 16,0 MSEK (24,8), varav moderbolaget svarat för 1,3 MSEK (0,5). Utdelning har erhållits från det indiska intressebolaget med 0,2 MSEK. Amorteringar på lån har skett under året med 25,0 MSEK. Likvida medel uppgick vid periodens slut till 48,8 MSEK att jämföra med 54,4 MSEK vid ingången av räkenskapsåret. Därtill kommer outnyttjade redan beviljade bankkrediter på 13,5 MSEK (14,4). UTSIKTER De under 2002 genomförda strukturåtgärderna och personalneddragningarna har skapat förutsättningar för en stabil utveckling under 2003. Marknaden är dock svårbedömd och bolaget har därför en hög beredskap för ytterligare åtgärder om det skulle visa sig nödvändigt. UTDELNING Styrelsen föreslår att utdelning lämnas för verksamhetsåret 2002 med 1,00 (0,00) kronor per aktie. Borås den 6 februari 2003 Nilörngruppen AB (publ) Styrelsen För mer information, kontakta: Claes-Göran Nilsson Verkställande direktör Tel 033-700 88 88, Mobiltel 0705-926145 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/06/20030206BIT00680/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/06/20030206BIT00680/wkr0002.pdf Hela rapporten