Nilörngruppen säljer Namnbandsverksamheten i Nilorn Belgium N.V.

2009-03-10

Nilörngruppen fortsätter att renodla verksamheten med mål att bli ett av Europas ledande företag inom branding, design och produktutveckling med kompletta lösningar inom label management och RIS (Retail Information System) för mode- och textilindustrin.

Som ett steg i denna renodling har Nilorn Belgium NV, ett dotterbolag till Nilörngruppen AB med säte i Belgien, idag sålt en mindre del av verksamheten bestående av produktion och försäljning av Namnband till Engelen & Evers B.V. Omsättningen för Namnband uppgick 2008 till EUR 646 000, motsvarande 6,2Mkr. De nio anställda hänförliga till Namnband, varav fem i produktion och fyra i administration, följer med verksamheten som tills vidare fortsätter i samma lokaler. Försäljningen beräknas få en positiv påverkan på resultatet om cirka 2,9Mkr under första kvartalet 2009.

Kort om Nilörngruppen:
Nilörn är ett globalt företag, grundat 1977, som tillför varumärken mervärde genom branding och design i form av etiketter, förpackningar och accessoarer till framförallt kunder inom mode och konfektionsindustrin. Nilörngruppen erbjuder kompletta, kreativa och skräddarsydda koncept inom branding, design, produktutveckling samt label management. Nilörngruppen är en av Europas ledande aktörer med en omsättning på cirka 300 MSEK. Koncernen bedriver verksamhet via egna bolag i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Portugal, Hongkong, Indien och Turkiet. Partnerbolag finns i Schweiz, Kina, och Tunisien. För mer information om Nilörn gå in på www.nilorn.com

Nilörngruppen AB

För ytterligare information, kontakta:
Claes af Wetterstedt, CEO, Nilörngruppen AB, tel +46 33 700 88 00, +46 706 96 29 50.
Krister Magnusson CFO, Nilörngruppen AB, tel +46 704 85 21 14.