Nils Oscar Company bjuder traditionsenligt Kalasjulöl och en årgångsöl

Report this content

Japp, nu är det jul igen. Mörkret faller, snön ligger vit, barnens sneda snöbollslyktor lyser en stund innan de rasar ihop och god mat dukas fram. Det är just till denna goda julmat som Nils Oscar Company nu har nöjet att presentera årets jul brygder. Som en del redan känner till brukar vi på Nils Oscar Company göra en eftertraktad årgångsöl till varje jul. Denna, Nils Oscar Julöl 2010 och Nils Oscar Kalasjulöl passar utmärkt till det traditionella julbordet. Som snaps till julbordet rekommenderar vi Nils Oscar Aquavit, och varför inte avsluta middagen med Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin? Nils Oscar Julöl 2010 och Nils Oscar Kalasjulöl finns tillgängliga på Systembolaget från och med den 15:e november. Nils Oscar Aquavit finns tillgänglig via Systembolagets beställningssortiment och Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin finns tillgänglig i de flesta Systembolagsbutiker.

Nils Oscar Kalasjulöl 5,2 vol % har hängt med oss länge nu. Det blir liksom ingen jul utan denna. Så är det bara. Rostat korn och mörk malt från det egna mälteriet på Tärnö Säteri och mängder av humle ger ölet dess vackra färg och fyllighet, men även en mustig arom. Nils Oscar Kalasjulöl har en komplexitet och smakrikedom som balanserar julbordets alla smaker, både sötma och syra. Kalasjulöl gör sig alldeles utmärkt till julbordets tredje och fjärde omgång med till exempel pastejer, köttbullar och korvar, men också som sällskapsdryck eller till en kraftig middag i goda vänners lag.

Nils Oscar Julöl 2010 7,7 vol % är ett mörkt överjäst öl. Sex olika sorters kornmalt och humlesorterna Amarillo, Saaz, Sorachi Ace och Cascade ger ett öl med nyanserad smak och väl avvägd balans. Den doftar rikt av choklad, torkad frukt och kaffe. Nils Oscar Julöl 2010 har en generös karamellkaraktär och smaken är rund och fyllig. Naturligtvis passar den till julbordets alla härligheter, stekta eller grillade maträtter, ost eller en stunds avkoppling. Självklart erbjuder även denna jul Nils Oscar en öl som går att lagra i flera år.

Nils Oscar Aquavit 40 vol % För att ett brännvin skall få kallas aquavit så skall den dominerande kryddan vara kummin eller dill. Vi har valt kummin som har en överlägsen smak och arom. Vi kryddar också med pomerans och koriander. Sedan rundar vi av med lite sherry som även ger en fin färg. Det är ett friskt och lent brännvin, inte helt utan bett, men med en behaglig sammansatt kryddning som tillåter matens smakämnen att komma till sin rätt.

Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin 41,5 vol % är en unik ekologisk gin för den sanne finsmakaren. Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin har en mjuk men ändå frisk, krispig och kryddig karaktär av ädlaste ingredienser. Den är framställd av kravmärkt ekologisk spannmål och smaksatt med ekologiska kryddor som enbär, fläder, kanel, kardemumma, koriander och citron. Den utsökta smaken uppnås genom att blandningen av kryddor varsamt destilleras i vårt bränneri på Tärnö Säteri i hjärtat av det sörmländska landskapet. Resultatet är en konventionell gin av typen London Dry. Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin kan drickas i ensamt majestät eller i en klassisk drink som Dry Martini eller Gin & Tonic.

Produkt                                               Artikel nummer         Pris                       Alkoholhalt

Nils Oscar Julöl 2010                            11314-01                    49,90:-/50 cl          7,7%

Nils Oscar Kalasjulöl                             11300-03                    19,50:-/33 cl          5,2%

Nils Oscar Aquavit                                80010-01                    265:-/70 cl             40%

Nils Oscar Ekologisk Tärnö Gin             8-01                           249:-/70 cl            41,5%

VD, Jonas Kandefelt, 0155-772 80 & 070-333 94 95 mail jonas.kandefelt@nilsoscar.se Bryggmästare & Teknisk Chef, Patrick Holmqvist, 0155-772 82, mail patrick.holmqvist@nilsoscar.se PR & Varuprover, Karin Wikström, 070-644 83 93, mail karin.wikstrom@nilsoscar.se

På Nils Oscar Company AB producerar vi högkvalitativa produkter ’från ax till strupe’. Den unika kedjan startar på Tärnö Säteri i Sörmland där vi odlat spannmål som sedan mältas i vårt eget mälteri. Ölet bryggs på vårt bryggeri på Fruängskällan i Nyköping och spriten tillverkas på vårt bränneri på Tärnö. Våra produkter säljs till restauranger och barer samt Systembolaget i hela landet.