Nilsson Energy bygger vätgastankstation i Nykvarn

Report this content

Nu påbörjar Nilsson Energy etableringen av en ny vätgastankstation som uppförs parallellt med E20, vid avfarten till Nykvarn. Tankstationen förväntas vara klar till sommaren 2024 och kommer uteslutande att erbjuda grön vätgas.

Nykvarn, en attraktiv tillväxtkommun strax öster om Södertälje och en viktig knutpunkt för tunga transporter, får nu möjligheten att minska sin miljöpåverkan genom denna infrastruktursatsning.

Roger Göthberg, vd på Nilsson Energy, uttrycker sin glädje över samarbetet med Nykvarns kommun: ”Vårt samarbete med Nykvarns kommun har fungerat perfekt. Vi är glada att få vara en del av kommunens aktiva utveckling och att kunna bidra med infrastruktur för att möjliggöra tankning av vätgasdrivna fordon.”

”Nilsson Energy tar ledarrollen i den gröna energirevolutionen och det är inspirerande att se hur de förverkligar visionen om en hållbar framtid, inte bara för företaget utan för samhället som helhet. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna vätgasmack och hur den kommer att bidra till att forma vårt samhälles hållbara framtid”, säger Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.

Förutom Nykvarn etablerar Nilsson Energy även en vätgastankstation vid Port 6 i Göteborgs Hamn, en av Sveriges mest lastbilsintensiva platser samt etablerade Sveriges första publika vätgastankstation i Mariestad 2018.

Malin Ehrle, Head of Projects på Nilsson Energy, har varit delaktig i projektet sedan starten 2022 och är huvudansvarig projektledare för etableringar av båda vätgastankstationerna.

”Det känns roligt att vi nu kommer i gång med markarbetena i Nykvarn, vilka beräknas vara klara i början på juni. När markarbetet är klart påbörjas installation och driftsättning av all utrustning. Om allt går som planerat kommer första kunden kunna tanka vätgas senare i sommar”, avslutar Malin Ehrle.

Fakta vätgastankstation Nykvarn

Var Vid infart till Nykvarn, parallellt med E20
När Klart sommaren 2024
Vätgas typ Grön vätgas producerad genom sol, vind och/eller vattenkraft.
Kapacitet vätgastankning 1 500 kg, motsvarar ca 35 lastbilar/dygn
Antal fordon som kan tanka 2 fordon kan tanka samtidigt
Investeringskostnad Projektet finansieras i sin helhet av Energimyndigheten genom tilldelning i utlysning av regionala elektrifieringspiloter

För ytterligare information vänligen kontakta:

Nilsson Energy

Roger Göthberg, vd

roger.gothberg@nilssonenergy.com

Malin Ehrle, Head of Projects

malin.ehrle@nilssonenergy.com

+46 722 43 78 99

www.nilssonenergy.com

Nykvarns kommun

Anders Önbäck

Kommunstyrelsens ordförande

E-post: anders.onback@nykvarn.se

Emre Gürler

Etableringsansvarig

+ 46 8 555 01451

E-post: emre.gurler@nykvarn.se

Nilsson Energy är en svensk systemintegratör och leverantör av lokala nyckelfärdiga energisystem med vätgas som energibärare. Företagets produkter sträcker sig över hela värdekedjan, från lokal vätgasproduktion från förnybara källor, helhetslösningar för energiförsörjning av el och värme, emissionsfri reservkraft till driftsättning och underhåll. Vårt huvudkontor ligger i Göteborg och vi är i dag ca 30 medarbetare.

Nilsson Energy är dotterbolag till Qarlbo Energy, ett svenskt investmentbolag med gemensamt ägande av Qarlbo (EQT-grundaren Conni Jonssons privata investmentbolag) och FAM (Wallenbergstiftelserna).

Taggar:

Snabbfakta

Nu påbörjas etablering av ny vätgastankstation vid avfarten till Nykvarn som förväntas vara klar sommaren 2024 och enbart kommer att erbjuda grön vätgas.

Citat

Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommu