Nilsson Special Vehicles AB (publ) meddelar preliminärt resultat för 2018

Nilsson Special Vehicles AB (”Nilsson”) meddelar härmed att 2018 års resultat, pga under året rapporterade produktionsproblem och ökade garantikostnader, kommer bli sämre än 2017. Bokslutskommunikén kommer släppas den 22 februari 2019.

Nilsson har under hösten utfört eftermarknadsåtgärder relaterat till de nya modellerna vilket resulterat i avsevärt högre garantikostnader än förväntat. Bolaget kommer i 2018-års räkenskaper göra avsättningar för kommande kända garantiåtaganden. Omsättningen för moderbolaget 2018 förväntas uppgå till cirka 202 miljoner och resultatet till cirka -16,2 miljoner.

VD Fredrik Nilsson kommenterar

”Vi har under hösten fokuserat på att åtgärda bilarna med projektrelaterade tekniska avvikelser och omkonstruerat dessa. Detta har medfört en ökad kostnad för garantier och tagit resurser från produktionen, vilket påverkat vår ambition att öka produktionstakten till den nivå vi planerat. Vi har identifierat vilka bilar och åtgärder som kommer att behöva utföras under 2019 och gör därför avsättningar för dessa kostnader i 2018 års resultat.”

Denna information är sådan information som Nilsson Special Vehicles AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2019 kl. 08:30.

Nilsson Special Vehicles AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: NILS).

E-mail: ca@vhcorp.se