• Nima Energy/

Idag öppnar Nima sin första station för ultrasnabb laddning av elfordon – en del av Sveriges största laddnätverk för 400 kW-laddare

Report this content

Idag öppnar Nima Energy (Nima) sin första station för ultrasnabb laddning i Skillingaryd vid E4an. Under veckan öppnar dessutom en station i Munkedal och en utanför Kristianstad. Med totalt 26 ultrasnabba laddpunkter har Nima då Sveriges största nätverk för 400 kW-laddare. Priset för att ladda ultrasnabbt hos Nima är 4:50 kronor per kWh.

Idag den 11 december öppnar Nima sin första station för ultrasnabb laddning av elfordon. Den 12 och 14 december öppnar Nima dessutom stationer för ultrasnabb laddning vid Håbymotet vid E6an utanför Munkedal och i Vä vid E22:an utanför Kristianstad.

Samtliga laddpunkter har en kapacitet upp till 400 kW och erbjuder därmed möjligheten att ladda upp till 30 mil på 15 minuter. Med totalt 26 laddpunkter på tre stationerna har Nima därmed Sveriges största laddnätverk för 400 kW-laddare.

- Det känns bra att äntligen få öppna våra första stationer för ultrasnabb laddning. Tack vare stationerna i Skillingaryd, Munkedal och utanför Kristianstad tar vi denna vecka ett antal steg i vår satsning på Sveriges snabbaste, enklaste och mest prisvärda laddnätverk, säger Marcus Landelin, VD på Nima Energy.

Nimas kampanjpris, 2 kronor per kWh, gäller under två dygn för respektive station från öppningsdagen. Därefter gäller tills vidare priset 4:50 kronor per kWh oavsett om du blippar ditt betalkort direkt på laddaren, använder Apple/Samsung/Google Pay, betalar via vår app eller använder AutoCharge.

Ultrasnabba laddare på tre orter

I Skillingaryd i Vaggeryds kommun har Nima byggt 8 ultrasnabba laddpunkter som därmed är de snabbaste längs med E4an. I Håby vid E6an i Munkedal kommun öppnar på tisdag 8 ultrasnabba laddpunkter som därmed är Bohusläns snabbaste. I Vä längs med E22:an öppnar Nima på torsdag 10 laddpunkter som blir Skånes snabbaste. De tre stationerna, som byggts med stöd av Energimyndigheten, är konstruerade för tunga fordon men kan även användas av personbilar.

De 26 laddpunkterna ingår i de 150 ultrasnabba laddpunkter som Nima just nu bygger från Skåne till Stockholm. Totalt planerar Nima att bygga 1250 laddpunkter i Norden till slutet av 2026.

Nimas avsikt är att över tid hålla ett konkurrenskraftigt pris, som kommer att justeras baserat på större förändringar i våra kostnader som till exempel hur elpriset utvecklas.

Den totala kapaciteten per laddpunkt varierar baserat på laddstationens och laddarens beläggning då lastbalansering tillämpas.

Mattias Hennius
Director Communications & PR
mattias.hennius@nima-energy.com

Nima utvecklar, bygger och driver stationer för ultrasnabbladdning av personbilar och kommersiella fordon. Nima grundades 2020 och har sitt säte i Malmö i Sverige. Bolaget är ägt av dess grundare tillsammans med Niam via sin infrastrukturfond Niam Infra Fund, som i maj 2022 annonserades som en minoritetsägare i Nima och tillika finansiär för bolagets framtida uppskalning och byggnation av laddstationer. Nimas mål är att bli en av de ledande laddoperatörerna för ultrasnabbladdning i Norden, och i förlängningen norra Europa.