Bageriboom på Nimo-KG

Avslutar första halvan av 2013 med fyra omfattande bageriordrar

Danmark, Israel och Sverige. Tre länder med sammanlagt fyra omfattande bageriordrar under årets andra kvartal. Nu stärker teknikleverantören Nimo-KG sin roll som partner till bagerinäringen ytterligare. Världen över.
– Hedrande och på alla sätt jätteroligt, säger Torsten Palmgren, försäljningschef på Nimo-KG.

Nimo-KG är idag kanske främst känt för sina innovativa produkthanteringslösningar för charketurier och liknande köttrelaterade delar av livsmedelsindustrin. Men branschen är större än så, och även om företaget sålt en del utrustning till bagerinäringen genom åren noterar man nu något som närmast kan beskrivas som en ”bageriboom”. Under vårterminen kunde Nimo-KG på kort tid glädjas åt fyra omfattande beställningar – samtliga från storskaliga bagerier.

Torsten Palmgren, vad ligger bakom det plötsligt ökade intresset?
Ihärdigt arbete och en god förståelse för de utmaningar våra kunder står inför, skulle jag säga. Att vi blir kontaktade på det här sättet är förstås frukten av en längre dialog, men att det skulle komma beställningar av den här storleken så tätt inpå varann var vi inte förberedda på. Lika oväntat som välkommet!

Berätta lite om de olika uppdragen. Vad skiljer dem åt?
Beställningen från Dafgårds är den enskilt största och omfattar ett antal olika maskiner, samtliga skräddarsydda för deras specifika önskemål. Ett av arbetsredskapen är en så kallad diskvändare som underlättar rengöringen av deras deggrytor – som väger cirka 250 kg utan innehåll. Med vår lösning blir de enklare att hantera och risken för skador minimeras. Därtill har vi nyligen levererat tre maskiner som lyfter upp och tömmer grytorna i en jättelik tratt, som i sin tur klipper degen i klumpar. Dessa skickas sedan vidare till en formningsstation där de börjar förvandlas till bröd. Här handlade det framförallt om att få till en lösning som fick plats höjdmässigt i fabriken, vilket vi gjort till vår specialitet. Avslutningsvis har vi även levererat maskinen på bilden (se bifogad fil) – som både tömmer, snurrar och skrapar av själva grytan innan den sänks ned och fylls med nästa laddning.

Till danska bagerimaskinbyggaren Haas Meincke levererar vi en enormt kraftfull lyft/tömmare kallad SK 2000 MK, och till Israel skickas en mer kompakt version av samma maskin. Den fjärde ordern kommer ifrån det skånska familjebageriet Södervidinge som beställt en mindre anläggning för att hantera returer och spillmaterial.

Vad innebär uppdragen för Nimo-KG i stort?
Att vi, och i synnerhet vår duktiga konstruktör Anders, har haft fullt upp hela vägen in i semestern. På längre sikt är svårt att säga, men vi hoppas att ett par av dessa samarbeten kommer att fortsätta redan under hösten.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Bergman, VD
Mail: johan@nimo-kg.se
Växel: 0418 - 44 64 40
Direkt: 0418 - 44 64 45

Torsten Palmgren, försäljningschef
Mail: torsten@nimo-kg.se
Direkt: 0418 - 44 64 49

Nimo-KG, dotterbolag till Nimo-Verken, designar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort Nimo-KG till ett välkänt namn i livsmedelsbranschen och varje år levereras över 400 maskiner till kunder över hela världen. Mer information hittas på: www.nimo-kg.se

Vi hoppas att ett par av dessa samarbeten kommer att fortsätta redan under hösten.
Torsten Palmgren