Fortsatt starkt resultat för Nimo-KG

Skåneföretaget Nimo-KG visar återigen upp ett starkt resultat och en omsättning på 27 miljoner kronor. Efter att företagets enskilt största projekt slutlevererades under 2015 har Nimo-KG över tid lyckats bibehålla en positiv resultatutveckling.

– De två senaste årens rekordnoteringar beror till största del på ett projekt. Om vi däremot jämför med 2013 så var förra året en framgång, säger Martin Olsson, vd för Nimo-KG.

Martin Olsson, vd Nimo-KG.

Verksamhetsåret 2013, det vill säga året innan rekord-projektet inleddes, omsatte Nimo-KG 24,1 miljoner kronor. Under 2016 ökade alltså omsättningen med över 10 procent, resultatet blev 1,8 miljoner kronor.

– Det är en styrka att gå från ett så omfattande projekt och bibehålla en uppåtgående kurva. Vi såg under förra året en fortsatt växande efterfrågan i både Sverige och internationellt på våra kundanpassade produkter.

Nimo-KG fick under förra året nya uppdragsgivare på helt nya marknader, bland annat Portugal och Singapore.

– Vi hade ett starkt andra halvår särskilt inom OEM-segmentet där vi bland annat började arbeta med en ny kund som köpte ett tiotal maskiner.

Målsättningen för det kommande året är att bearbeta bageri-segmentet, och att lansera en ny generation enpelarlyftar.

– Bagerimarknaden har vi varit framgångsrika på utan aktiv bearbetning, så det är en satsning vi inleder nu. Den nya enpelarlyften har vi arbetat med under en längre tid, vi vill leda utvecklingen och konstruera de bästa möjliga maskinerna åt våra kunder, säger Martin Olsson.

Nimo-KG nyhetsrum

Magnus Sjöbäck, presskontakt Nimo-KG, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo-KG konstruerar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort företaget till ett välkänt varumärke i tillverkningsindustrin och livsmedelsbranschen. Varje år levereras över 200 maskiner till kunder över hela världen. Nimo KG har kontor i Kågeröd, Skåne. www.nimo-kg.se

Martin Olsson, vd Nimo-KG