Nimo-KG får ny nederländsk ägare: ”Perfekt för alla parter”

Det skånebaserade industriföretaget Nimo-KG blir nu nederländskt, när torskåpstillverkaren Nimoverken AB säljer hela sitt innehav i Nimo-KG till van Oirschot Beheer B.V. Nimo-KG kommer därmed få större möjligheter att fortsätta växa under det nya ägarskapet. Ägarbytet innebär inga organisatoriska förändringar och Martin Olsson fortsätter som vd för Nimo-KG.

– van Oirschot Beheer B.V. är verksamma i samma bransch som oss och med ett produktsortiment som till stora delar kompletterar vårt utbud. Vd:n Bram van Oirschot är en driven företagsledare som sedan han tog över företaget har fått verksamheten att växa kraftigt på den globala marknaden. Alla parter, såväl säljare, köpare och jag som delägare och vd är övertygade om att det här är en lösning som kommer gynna alla parter och göra att Nimo-KG kan fortsätta växa internationellt, säger Martin Olsson.

Bram van Oirschot och Martin Olsson.

van Oirschot Beheer B.V. äger även van Oirschot Roestvrijstaal B.V. som grundades 1948 och som i sin tur äger varumärket Backsaver. Backsaver tillverkar maskiner för lyftning och tömning av alla typer av behållare, och precis som Nimo-KG är Backsaver verksamma inom främst livsmedelssektorn i flera länder runt om i världen.

– I have been following Nimo-KG since we began expanding our brand, Backsaver, from the Western European market to the global market around 2010. Since then, I have maintained a positive relationship with the company. Nimo-KG is a reliable and internationally well-established brand in the sector, and I admire the high level of technical knowledge and advanced technical solutions, as well as their way of outsourcing and operating their business. When I heard about the potential sale of the company, I was immediately excited and after speaking with Martin Olsson, everything progressed at high speed, säger Bram van Oirschot, vd för van Oirschot Beheer B.V.

– Nimo-KG and Backsaver complement each other when it comes to product range. Additionally, we each have a wealth of business knowledge and channels from which both companies can benefit. Altogether, I believe there is much to be gained by Nimo-KG and Backsaver joining forces, and I am eager to begin working with the Nimo-KG team, säger Bram van Oirschot.

Nimo-KG är en av Europas främsta leverantörer av utrustning för intern produkthantering. Verksamheten startade 1958 och idag levererar företaget skräddarsydda lösningar till kunder över hela världen. Nimo-KG har sitt ursprung i bysmedjan i Kågeröd där företaget fortfarande är baserat. År 1990 köptes företaget av Nimoverken AB som nu alltså säljer sitt innehav till van Oirschot Beheer B.V.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Nimo-KG, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo-KG konstruerar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort företaget till ett välkänt varumärke i tillverkningsindustrin och livsmedelsbranschen. Varje år levereras över 200 maskiner till kunder över hela världen. Nimo-KG har kontor i Kågeröd, Skåne. www.nimo-kg.se

Snabbfakta

Alla parter, såväl säljare, köpare och jag som delägare och vd är övertygade om att det här är en lösning som kommer gynna alla parter och göra att Nimo-KG kan fortsätta växa internationellt.
Martin Olsson, vd Nimo-KG.