Nimo-KG lanserar ny remlyft: ”Stora hygienfördelar för livsmedelsindustrin”

Mer hygieniskt och enklare underhåll. Det är några av fördelarna med Nimo-KG:s nya lyft med remdrift. Skåneföretaget konstruerade lyften efter förfrågningar från företag i flera olika branscher och länder, bland annat en stor tysk tillverkare av processutrustning för livsmedelsindustrin.
– Hittills har vi sålt den nya lyften till företag inom produktion av sallad och chark, men den passar till all typ av produktion i livsmedelsindustrin där man framförallt drar fördelar av lyftens hygienaspekter, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Nimo-KG levererar flera olika typer av lyftar som kan användas exempelvis inom charkindustrin. Lyftarna passar till olika delar av livsmedelsindustrins processer, då en produkt i en behållare ska lyftas och tömmas. När en tysk tillverkare av processutrustning efterfrågade en lyft med remdrift utvecklade Nimo-KG den nya lyften SK 800 MKB.

I stället för kedja drivs lyften med remmar, något som har flera fördelar, men även kräver en mer komplicerad konstruktion. Just remmar leder till bättre hygien och enklare underhåll, de är lätta att rengöra, tål starka kemikalier och behöver varken smörjas eller sträckas.

– Remlyften passar företag med krävande produktionsprocesser och höga krav på hygien. Den tyska kunden har sedan tidigare en remdriven lyft, men med stora tekniska problem. Vi är därför glada över förtroendet och stolta över att ha löst deras problem och tagit fram en ny driftssäker lösning.

Nimo-KG levererar skräddarsydda lösningar för intern produkthantering till kunder över hela världen. Sedan starten har företaget kontinuerligt utvecklat sortimentet av maskiner och utrustning och anpassat det efter kundernas vitt skilda behov. Nimo-KG är alltid med från start till mål och tar ansvar för eventuella justeringar och tillägg.

– Vår starka sida är kundanpassningar. Behållarstorlekar, tömningshöjder och tillgängligt utrymme, är några av de förutsättningar som hela tiden varierar, så vi konstruerar varje maskin för sig själv. Detsamma gäller för den nya remlyften, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Snabbfakta

Martin Olsson, vd på Nimo-KG