• NIMO-KG/

Nimo-KG levererar specialanpassad transportör till en av Tysklands största kalkonproducenter på rekordtid

Produkthanteringsföretaget Nimo-KG har nu levererat en specialanpassad vertikaltransportör till en av Tysklands största kalkonproducenter. Transportören designades, byggdes, levererades och installerades på endast åtta veckor.

– Kunden hade byggt en ny produktionshall och behövde transportera varor från markplan upp till en högre nivå. Vi skräddarsydde lösningen efter höjd och gods, och de är väldigt nöjda, säger Peter Becker, Area Sales Manager på Nimo-KG.

Peter Becker, Area Sales Manager på Nimo-KG.

Nimo-KG blev rekommenderade av en befintlig kund i Tyskland, som redan installerat en produktionslinje hos kalkonproducenten. Den nu levererade vertikaltransportören bygger på en tidigare maskindesign av Nimo-KG.

– Många kunder efterfrågar skräddarsydda lösningar. Här har vi anpassat transportören till gods och höjd. Den är tredelad och levererades i delar för att sedan monteras på plats. Leveranstiden var också ovanligt kort, vi gick från offert till färdigmonterad maskin på åtta veckor, något som ofta tar dubbelt så lång tid.

Kågerödsföretaget Nimo-KG arbetar med de flesta stora maskinleverantörer runtom i Europa. Tyskland är en stark och växande marknad, där de flesta nya kunder kommer via rekommendationer och tips.

– På första mötet med kalkonproducenten kom vi fram till att de redan hade flera av våra maskiner i produktionen som de köpt via återförsäljare. I branschen vet alla vilka Nimo-KG är, vilket känns roligt då vi är ett litet företag från Skåne. Vi växer över hela världen, säger Peter Becker.

Nimo-KG konstruerar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort företaget till ett välkänt varumärke i tillverkningsindustrin och livsmedelsbranschen. Varje år levereras över 200 maskiner till kunder över hela världen. Nimo-KG har kontor i Kågeröd, Skåne. www.nimo-kg.se

Snabbfakta

Kunden hade byggt en ny produktionshall och behövde transportera varor från markplan upp till en högre nivå. Vi skräddarsydde lösningen efter höjd och gods, och de är väldigt nöjda.
Peter Becker, Area Sales Manager på Nimo-KG