• NIMO-KG/

Stark orderstock inför 2023 för Nimo-KG: ”en stor del av kunderna kommer tillbaka”

Skåneföretaget Nimo-KG kan se tillbaka på ett starkt 2022 och går in i det nya året med en stark orderstock trots osäkra tider för många industrier.

– Visst märker vi av den höga inflationen och att många branscher har det tufft, inte minst livsmedelssektorn. Men för vår del var trycket högt under hela 2022 och vi tar nu med oss flera större ordrar in i 2023, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Martin Olsson, vd Nimo-KG.

Nimo-KG:s orderstock består idag bland annat av kommande leveranser till en av Nordens största tillverkare av konditorivaror och en multinationell koncern inom fruktberedning. Vd Martin Olsson kan också slå fast att en stor del av bolagets kunder är återkommande.

– Vi har under åren arbetat upp starka relationer och en god förståelse för vad det är kunderna behöver. Det handlar ofta om komplexa konstruktionsprojekt och att våra kunder återkommer till oss säger mycket om att vi håller hög kvalitet på det vi levererar.

Ungefär 70 procent av Nimo-KG:s försäljning under 2022 skedde utanför Sverige. Bolagets kundbas består av lika stora delar direktkunder, återförsäljare och linjebyggare, samt OEM-kunder där Nimo-KG utvecklar och tillverkar produkter som sedan säljs under andra varumärken.

– Vi ser det som en styrka att vi är har olika typer av kunder, inte minst eftersom det ger oss en bredd i hur vi arbetar gentemot kund. Att arbeta som OEM-tillverkare åt stora varumärken är krävande eftersom de ställer högsta möjliga krav och är kunniga i sina beställningar. De väljer Nimo-KG på grund av kvalitetsnivån våra produkter har.

Nimo-KG medverkade under 2022 Nimo-KG på flera branschmässor både i Sverige och Europa, bland annat IFFA, världens största mässa för kött- och charkindustrin.

– Jättekul att återigen kunna träffa kunder och branschkollegor på IFFA i Frankfurt, Chark-SM och Scanpack. Det är bra forum för oss att visa upp och demonstrera våra nyutvecklade maskiner, och samtidigt knyta kontakter med potentiella slutkunder och återförsäljare.

Under 2023 satsar Nimo-KG på att fortsätta växa på flera internationella marknader genom företagets specialdesignade och kundanpassade maskiner för intern produkthantering.

– Det är svårt att säga hur läget i världen kommer påverka vår bransch framåt men vi kommer fortsätta arbeta för att leverera hög kvalitet som effektiviserar produktionen för våra kunder runt om i världen, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Nimo-KG, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo-KG konstruerar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort företaget till ett välkänt varumärke i tillverkningsindustrin och livsmedelsbranschen. Varje år levereras över 200 maskiner till kunder över hela världen. Nimo-KG har kontor i Kågeröd, Skåne. www.nimo-kg.se