Estland först ut med exklusiv Nimo-distributör

Nimo anlitar Profiseadmete OÜ som exklusiv säljrepresentant och distributör för Nimos varumärke och produkter i Estland. Torkskåpsföretaget intensifierar därmed den internationella närvaron med en ny försäljningsstrategi som utgår från lokal marknadskännedom.

– Det finns redan stor kännedom om torkskåp som produkt och vitvara i Estland. Genom lokala distributörer och säljagenter med stor kunskap om marknaden kan vi ha aktiv bearbetning direkt på plats, säger David Larsson, marknadschef Nimo.

David Larsson, marknadschef Nimo.

Nimo har under flera år levererat torkskåp till hela världen. Nu börjar företaget utöka den internationella försäljningen mer aktivt under eget varumärke. I Estland är försäljningen i full gång.

– Det finns stor marknadspotential för Nimo i Estland och de andra baltiska länderna. Redan nu närmar vi oss säljprognosen för hela 2018, säger Kadri Freiberg, försäljningschef hos Profiseadmete OÜ, Nimos distributör i Estland.

När David Larsson tog över rollen som marknadschef hos Nimo låg fokus inledningsvis på att förstärka företagets internationella distribution och försäljning. Ett tillvägagångssätt för att lyckas är partnerskap med exklusiva distributörer och egna lokala säljagenter.

– I Estland väljer vi att samarbeta med Profiseadmete som en exklusiv distributör eftersom de har stor kännedom om marknaden för tvättutrustning och de olika kundmålgrupperna i regionen. Det gör att vi kommer mycket närmare marknaden och konsumenterna, säger David Larsson.

Nimos målsättning i Estland är att öka torkskåpsmarknaden och samtidigt ta en ledande marknadsposition.

– Vi tror på den baltiska marknaden som helhet och det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen i Estland framöver, säger David Larsson.

David Larsson, marknadschef Nimo, 0506-488 02, david.larsson@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com