Expansion för världens största torkskåpstillverkare: Nimo-Verken AB köper Teenexa Industri AB

Nimo-Verken i västgötska Hova, världens främsta tillverkare av torkskåp, tar nu ännu ett steg för att stärka sin position på marknaden. Den 1 juli köptes företaget Teenexa Industri och därmed breddar man sortimentet med ytterligare energisnåla produkter.
- Vi håller precis samma gröna linje och ser fram emot att fortsätta driva utvecklingen tillsammans, säger Timo Taiminen, VD på Nimo-Verken.

Nimo-Verken grundades 1944 och har sedan dess förvandlats till världens ledande producent av torkskåp. Idag levererar man till en majoritet av de största vitvarumärkena och erbjuder dessutom ett stort eget sortiment av bland annat tvättbänkar, strykskåp och andra rostfria specialprodukter. Bland kunderna finns både konsumenter och företag, och sedan 1995 har Teenexa Industri tillhört den senare kategorin. Bolaget, som också är verksamt inom maskiner för torkning av textilier, säljs nu till Nimo-Verken efter ett gemensamt beslut av de tidigare ägarna Helge Magnusson och Kennerth Engrup.
- Det känns helt rätt. Vi är i samma bransch, med samma miljömedvetna inriktning och har haft fin kontakt under lång tid. Tillsammans kommer vi att befästa vår gemensamma roll som marknadens bästa leverantör, säger Helge Magnusson.

Teenexa Industri startade 1983 och har behållit sin inriktning på luftavfuktare för gemensamma torkrum och torkskåp. Företaget är beläget i småländska Tingsryd och omsätter 23 miljoner på 12 anställda. Största kund är Electrolux Professional. De tidigare ägarna blir kvar i bolaget och behåller sina funktioner, i likhet med övriga medarbetare.

Timo Taiminen, VD på Nimo-Verken
Telefon: 0506 - 488 05
Mobil:
0706 - 92 65 10
E-mail: tt@nimoverken.se

Per-Gunnar Johansson, marknadschef på Nimo-Verken
- 488 02
Mobil:
0706 - 92 65 11
E-mail: pgj@nimoverken.se

NIMO-VERKEN grundades 1944 och tillverkar torkskåp, tvättbänkar och rostfria produkter för livsmedelsindustrin. Mest känt är företaget för sina textiltorkskåp som säljs under både eget namn och via flera av de största vitvaruleverantörerna. Bolaget har 84 anställda och omsätter 130 miljoner SEK. Huvudkontor och produktionsanläggning ligger i Hova i Västergötland. Mer information på: www.nimoverken.com