”Marknaden redo för miljövänliga, svenska torkskåp” – Succé för nyutvecklat torkskåp med värmepumpsteknik

Industriföretaget Nimo visar ett år efter lanseringen av nyutvecklade torkskåpet Eco Dryer 2.0 HP på säljsiffror som överträffar förväntningarna, över 1 000 sålda torkskåp. Torkskåpet, som enligt externa mätningar är mer energisnålt än torktumlaren, använder värmepumpsteknik för att torka bland annat kläder, vilket gör att det svensktillverkade torkskåpet står i en klass för sig.

– För oss är det en succé och en rungande bekräftelse på att vi satsat på rätt teknik. Framför allt är det i kommunala skolmiljöer HP-skåpet verkar vara mest attraktivt, säger Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör på Nimo.

Nimo utvecklar och tillverkar energisnåla torkskåp för den professionella marknaden och, via andra varumärken, till slutkonsument. Nu har Nimo nått och överträffat budget och säljprognos genom att under första året sälja över 1 000 värmepumpsdrivna torkskåp av modellen Eco Dryer 2.0 HP.

– Vi har överraskats positivt av marknadens efterfrågan när vi summerar ett år med det nyutvecklade och miljövänliga torkskåpet Eco Dryer 2.0 HP. Satsningen var helt rätt med avseende på tid och teknik, och säljframgången bekräftar vår satsning, säger Andreas Bjelkholm.

Cylinda, som marknadsför och säljer Nimos torkskåp under eget varumärke, berättar att deras kunder väljer HP-torkskåpet främst för den låga energiförbrukningen samt att de är lätta att både installera och placera – värmepumpstekniken gör att torkskåpet inte behöver något utblås och kan därför placeras utan tillgång till extern ventilation.

– Nimos HP-torkskåp ligger i framkant när det gäller energisparlösningar och vi är mycket nöjda med responsen från marknaden. Vi har sålt dubbelt så många mot vad vi förväntade oss. På bara sju-åtta år har vi fått flera miljövänliga torkskåp, både sensorstyrda och värmepumpsdrivna. Vi tror att trenden håller i sig, miljövänliga torkskåp kommer att sälja mer och även bli billigare framöver, säger Bengt Thaysen, produktchef på Cylinda.

Det värmepumpsdrivna torkskåpet Eco Dryer 2.0 HP är trots att det är en ny teknik såpass eftertraktat att Nimo nu skruvar upp prognosen framöver.

– Såsom efterfrågan ser ut behöver vi öka produktionen i fabriken det kommande året. Marknaden verkar helt enkelt mogen för våra energieffektiva produkter, säger Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör på Nimo.

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Roland Jonsson, energichef HSB, 010-442 03 32, roland.jonsson@hsb.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus@sjoback.se

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 180 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com