Nimo i samarbete med Dacapo Mariestad – YH-utbildning ska utbilda arbetskraft lokalt

Nimo är ett av de lokala företag som är delaktiga i att utveckla en YH-utbildning till produktionstekniker som ges av Dacapo Mariestad och Skövde Yrkeshögskola. Satsningen ska ge bolagen i närområdet möjlighet att rekrytera kompetens lokalt, vilket också kan hjälpa nejden att växa.

– Nimo investerar redan mycket i interna utbildningar och kompetenshöjande åtgärder. Nu hjälper vi till med att utveckla lokal arbetskraft och bygga upp kompetens i närområdet. Det här är ett långsiktigt åtagande från Nimos sida, säger Erik Eklund, produktionschef på Nimo.

Erik Eklund, produktionschef Nimo.

Industrin i Skaraborg växer och behovet av kvalificerad arbetskraft är stort. YH-utbildningen är utformad utifrån arbetsmarknadens behov, med goda möjligheter till arbete efter slutförd utbildning.

– Nimo har varit med och utvecklat utbildningen till produktionstekniker från början. Vårt bidrag är främst kunskap inom hållbar produktionsekonomi, digitalisering, automatisering och projektledning. Vi ställer också två praktikplatser, Lärande i arbete LIA, till förfogande.

En produktionstekniker är bland annat delaktig i att utveckla och ta fram nya produkter eller produktionsmetoder. Nimo vill ligga i framkant inom den gröna omställningen och arbetar aktivt med att ha en så hållbar produktion som möjligt, bland annat genom minskad energiförbrukning och materialspill.

– Tillverkningsindustrin arbetar mycket med hållbarhet och att minska miljö- och utsläppspåverkan.
På Nimo tillverkar vi bland annat torkskåp som bidrar till att förlänga livslängden på textilier och göra vårt konsumentbeteende mer hållbart. Då är det av största vikt att även produktionstekniken är hållbar.

– Genom att Nimo är med och utvecklar utbildningen samt erbjuder LIA-platser får vi bättre möjligheter att rekrytera den spetskompetens som bolaget söker lokalt, säger Erik Eklund, produktionschef på Nimo.

Om YH utbildningen till produktionstekniker

YH-utbildning till produktionstekniker arrangeras av Dacapo Mariestad. Utbildningen startade i augusti 2023 och den första kullen deltagare är klara i december 2024.

Utbildningen är på 1,5 år och ges på Dacapo Mariestad samt på Skövde Yrkeshögskola med Dacapo Mariestad som huvudansvarig utbildare. Efter färdig utbildning går det att söka arbete som till exempel produktionstekniker, industritekniker, processoperatör, drifttekniker, automatiseringsoperatör och digital processoperatör. Utbildningen görs i samarbete med flera lokala företag, bland annat Nimo.

Läs mer om utbildningen här

För mer information
Magnus Sjöbäck, presskontakt, +46 (0)704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Webbplats: https://www.nimoverken.com/
Pressrum: http://news.cision.com/se/nimo

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden och internationellt. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 230 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Snabbfakta

Nimo investerar redan mycket i interna utbildningar och kompetenshöjande åtgärder. Nu hjälper vi till med att utveckla lokal arbetskraft och bygga upp kompetens i närområdet. Det här är ett långsiktigt åtagande från Nimos sida.
Erik Eklund, produktionschef på Nimo.