Ny rapport: Torkskåpet kan inaktivera virus på förskolan

Det klassiska torkskåpet lägger nu till en egenskap som kan komma att gagna förskolornas verksamhet. Värmen i ett torkskåp kan nämligen göra att vissa virus på textilier inte längre är smittsamma. Enligt en studie som RISE genomfört på uppdrag av Nimo kunde man fastställa att med rätt hantering inaktiveras både det vanligt förekommande noroviruset (vinterkräksjuka) och Sars-CoV-2 (corona) av värmen i Nimos torkskåp Easy Dryer 1900.

– Vi har alltid vetat att hög värme är nödvändigt för att återimpregnera olika material, och även att värmen kan få bort viss ohyra från kläder. Det var inte avsikten att torkskåpet skulle klara att ta bort virus, men det är ett fint mervärde som jag hoppas kan gagna all förskoleverksamhet, säger Karin Kruse, vd på Nimo.

Det svenska företaget Nimo tillverkar torkskåp, tvättbänkar och utrustning för att ta hand om kläder och textil. Företaget, som är en av Sveriges största leverantörer av torkskåp till landets skolor, gav forskningsinstitutet RISE Research Institutes of Sweden uppdraget att undersöka om Nimos mest sålda torkskåp till förskolor hade någon effekt på de virusvarianter som är vanligt förekommande i förskolemiljön.

– Torkskåpet är praktiskt, energisnålt och en viktig del för att hålla barn torra under regniga eller blöta dagar. Eftersom värmen som utvecklas i torkskåpet kunde ha hygieniska effekter ville vi veta om, eller i vilken utsträckning, det skulle kunna vara ett värdefullt bidrag till skolmiljön, säger Karin Kruse.

Erik Nygren är forskningsledare på RISE som tillsammans med Lars Hamberg på RISE genomförde studien och skrev rapporten ”Dry heat inactivation of pathogens in dryer cabinet assessed by modelling".

– De vanligaste smittsamma mikroorganismerna i barnomsorgsmiljöer angriper luftvägarna och magen. Vi ville undersöka om det går att inaktivera sådana patogener på vanligt använda textilier bland barn i barnomsorgsmiljöer, särskilt eftersom dessa virus också påverkar personal, familjer, nära släktingar och hela samhället, säger Erik Nygren på RISE.

Studien ger entydiga resultat och är en del av Nimos övergripande strategi att erbjuda marknaden innovativ och hållbar klädvård.

– Vi vill göra fler studier på detta för att ytterligare säkerställa tillförlitligheten. Idén att ha torkskåp på förskolor för att värmebehandla filtar, haklappar, handdukar eller andra textilier som kan vara negativa i bemärkelsen smittspridning är mycket intressant, säger Karin Kruse, vd Nimo.

Nimo pressrum

Karin Kruse, vd Nimo, 070-3231743, karin.kruse@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 200 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på http://www.nimoverken.com.

Snabbfakta

Vi har alltid vetat att hög värme är nödvändigt för att återimpregnera olika material, och även att värmen kan få bort viss ohyra från kläder. Det var inte avsikten att torkskåpet skulle klara att ta bort virus, men det är ett fint mervärde som jag hoppas kan gagna all förskoleverksamhet.
Karin Kruse, vd Nimo.