Stockholms smarta klimatinvestering fortsätter

Stockholm fortsätter klimatinvestera genom att byta ut gamla torkskåp mot Nimos nya energisnåla modeller. I slutet av förra året beställde fem olika Stadsdelsförvaltningar i Stockholm över 300 energisnåla Nimo-torkskåp och nu köper Norrmalm och Hägersten-Liljeholmen ytterligare 200 för att sänka energiförbrukningen i förskolorna.

– När jag visar hur mycket förvaltningarna kan spara varje år med Nimos torkskåp så råder inga tveksamheter gällande investeringen. Det ringer allt fler förvaltningar som vill att jag ska inventera deras förskolor för att se hur de kan sänka energiförbrukningen, säger Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home som säljer Nimos torkskåp.

Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home

Anders Isaksson har inventerat både Norrmalms och Hägersten-Liljeholmens förskolor för att hitta potentiella uppgraderingar som leder till energibesparingar, från torkskåp och spisar till belysning. Beställningen av över 200 torkskåp kommer efter att de båda förvaltningarna erhållit investeringsstöd från Stockholms stad för att stärka det lokala klimatarbetet.

– Stockholm stad arbetar aktivt med energibesparingar som en del av det miljöprogram som antogs förra året. Båda förvaltningar har sedan tidigare bytt ut ett antal torkskåp mot nyare modeller från Nimo så de hade redan kunskap om att de både sparar energi och håller hög kvalitet, säger Anders Isaksson.

För att säkerställa driften i huvudstadens förskolor samarbetar Hova-företaget Nimo med en lokal servicefirma som har gått en utbildning i hur torkskåpen fungerar och repareras.

– Servicefirman sköter samtliga garantiärenden för Nimos räkning, oftast är hjälpen på plats dagen efter samtalet kommer in.

För Nimo är kommuner och stadsdelsförvaltningar en växande kundgrupp och Nimos vd Timo Taiminen ser fram emot fler beställningar inom en snar framtid.

– Torkskåp används flera timmar varje dag i de flesta förskolor och därför finns det stora besparingar att göra på att uppgradera till energisnåla modeller. Våra torkskåp är dessutom utvecklade specifikt för professionellt bruk vilket krävs i förskolemiljöer, säger Timo Taiminen.

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com
Anders Isaksson, företagssäljare Electrolux Home, 0706-06 23 67, anders.isaksson@electroluxhome.com

Torkskåp används flera timmar varje dag i de flesta förskolor och därför finns det stora besparingar att göra på att uppgradera till energisnåla modeller. Våra torkskåp är dessutom utvecklade specifikt för professionellt bruk vilket krävs i förskolemiljöer.
Timo Taiminen, vd Nimo