Teknikrevolution i torkskåpsbranschen

Nya ECO Dryer 2.0 HP förbrukar 65 procent mindre energi

Glöm allt du trodde du visste om torkskåp – nu är inget sig likt längre. Det menar Johan Svensson, ansvarig konstruktör för det nya torkskåpet ECO Dryer 2.0 HP, när man pratar med honom om den nya produkten. Det som nu revolutionerar branschen är värmepumpstekniken. Något som, i och med ECO Dryer 2.0 HP, utvecklats och förfinats ner i minsta detalj.

Den största förtjänsten, och det som gör skåpet så energisnålt, är att man inte behöver tillföra någon värme. Överhuvudtaget. Det finns alltså inget energislukande värmeelement – istället används en värmepump. Det innebär kortfattat att den varmluft som bildas då tvätten torkas cirkulerar runt i skåpet och återanvänds. Och vattnet som kondenserar under processen hamnar i en utdragbar vattenbehållare, eller leds via en slang rakt ner i avloppet.
– Skåpet är ett helt slutet system. Till skillnad från traditionella torkskåp som kräver en frånluftanslutning där varm och fuktig luft leds ut ur huset. Nu hamnar istället all fukt i behållaren och värmen stannar i skåpet, vilket ger en stor energibesparing, säger Johan Svensson. Dessutom är fläkten så pass kraftig att den får plaggen att vaja. Det gör torkprocessen ännu mer effektiv. Förbättringarna innebär sammantaget att det inte krävs mer än 1,3 kWh för att torka ett normalfyllt skåp, fortsätter han.

Alla torkskåp är skonsamma mot textilier, i synnerhet om man jämför med torktumlare, och ECO Dryer 2.0 HP är inget undantag. Det är snarare så att det är extra skonsamt berättar Johan Svensson.
– Luften i skåpet ligger i normalfall på 40–50 grader. Vilket är extra skonsamt för känsligare textilier. Dessutom kan inredningen i ECO Dryer 2.0 HP anpassas efter vad man vill hänga in, vilket gör det enkelt att torka långa plagg eller blöta barnstövlar och vantar.

I och med att skåpet inte kräver någon ytterligare anslutning än en helt vanlig stickkontakt i väggen är det väldigt lättplacerat. Det behövs inga fasta installationer eller någon åverkan på väggar för ventilation. Tekniskt sett har man genomgående satsat på robusta och sofistikerade lösningar. Till exempel är värmepumpen specialbyggd för skåpet och placerad i en kassett som gör det både tystgående och servicevänligt. Ljudnivån är idag lägst i klassen och i princip jämförbart med ett modernt kylskåp.
– Kassett-tekniken gör ECO Dryer 2.0 HP väldigt driftsäker. Och skulle problem mot förmodan uppstå dras pumpen enkelt ut och lämnas in till service – eller byts mot en ny kassett, säger Johan Svensson.

Förutom den oerhört låga energiförbrukningen, bidrar dessutom hela produktionen till skåpets gröna profil. Precis som sin föregångare, ECO Dryer 1, är det nämligen helt och hållet tillverkat av återvinningsbart material.

Nya ECO Dryer 2.0 HP visas upp för första gången under Nordbygg-mässan den 20–23 mars i Stockholm (monter C05:11). Varmt välkommen!

DETTA ÄR ECO DRYER 2.0 HP
• Energisnålt: 1,3 kWh vid normallast (4 kg). Ner till 0,28 kWh/kg vid maximal last (8 kg).
• Snabbtorkande: Upp till 25 g vatten per minut.
• Lättplacerat: Anslut till vanligt vägguttag, kräver ingen frånluftsventilation.
• Lättstyrt: Två förprogrammerade automatprogram.
• Tystgående: 52dB(A) Låter i princip inte mer än ett kylskåp.
• Väldesignat: Diskret och stilrent.

För mer information kontakta:
Andreas Bjelkholm, Marknadsdirektör
E-mail: lab@nimoverken.com
Telefon: +46 (0)506 - 488 02
Mobil: +46 (0)708 - 75 75 12

Nimo-Verken grundades 1944 och tillverkar torkskåp, tvättbänkar och rostfria produkter för livsmedelsindustrin. Mest känt är företaget för sina textiltorkskåp som tillverkas åt flera av de största vitvaruleverantörerna. Bolaget har 84 anställda och omsätter 130 miljoner. Huvudkontor och produktionsanläggning ligger i Hova i Västergötland. Mer information på: www.nimoverken.com

Snabbfakta

65 procent. Så mycket energi sparar nya svensktillverkade ECO Dryer 2.0 HP jämfört med ett konventionellt torkskåp. En siffra som gör skåpet bäst i klassen bland nya värmepumpsutrustade torkskåp. Med råge. – Det är sannolikt en av världens grönaste vitvaror. Vi har satsat stenhårt på teknikutveckling och kvalité, hela vägen från mekanik till design, säger Johan Svensson, Konstruktionschef hos tillverkaren Nimo-Verken.