”Vi köper torkskåp för att spara pengar”

Nu väljer Skövde kommun att investera i världens grönaste torkskåp

Skövde gör som många andra svenska kommuner och byter ut de äldre torkskåpen mot nya, energisnåla och miljövänliga. Nu installerar kommunen ett hundratal värmepumpsdrivna torkskåp av Nimos Eco Dryer 2.0 HP i sina skolor och förskolor.

– Torkskåpen är en nödvändighet för våra verksamheter. Vi har mängder med skåp i skolorna och de används väldigt frekvent, särskilt under vintern. Nu valde vi att byta ut våra äldre skåp mot Nimos nya, energisnåla torkskåp eftersom vi kommer att spara ordentligt med pengar på det i längden, säger Ingemar Linusson fastighetschef på Skövde kommuns tekniska förvaltning.

Allt fler svenska kommuner väljer att byta ut sina äldre torkskåp på skolor och förskolor mot Nimos miljövänliga Eco Dryer 2.0 HP. Orsaken är självklar då de enkelt kan räkna hem investeringen med den energibesparing som de nya torkskåpen medför.

– Vi har sett en tydlig ökning i efterfrågan av den här typen av energisnåla produkter. För ett par år sedan var vi tvungna att motivera en investering med kalkyler över energibesparingen, idag är det istället kunderna som kommer till oss och efterfrågar de här nya energisnåla skåpen. De har insett att det är en investering, både ekonomiskt och miljömässigt, säger David Davidsson affärsutvecklare på Maskinfirma Glaj AB.

Affären med Skövdes kommun är ytterligare ett bevis på att fler ser över sina verksamheter när det kommer till miljöpåverkan och energiåtgång och kommer fram till att det finns pengar att spara.

– Vi lanserade världens mest miljövänliga torkskåp Eco Dryer 2.0 HP för snart två år sedan, och får hela tiden nya bekräftelser på att det är framtidens produkt. Allt fler företag och offentliga institutioner vänder sig till oss och efterfrågar energisnåla, värmepumpsdrivna skåp – de ser inte produkterna som en kostnad utan som en investering för framtiden, säger Timo Taiminen vd på Nimo.

Torkskåpet Eco Dryer 2.0 HP är utvecklat och tillverkat av Nimo och säljs bland annat via återförsäljare som Maskinfirma Glaj AB.

Här på Hästhovens förskola har åtta av de 100 miljövänliga torkskåpen som kommunen beställt installerats. På bilden är servicetekniker Patrik Larsson från Glaj tillsammans med Hillevi Aronsson från Hästhovens förskola norr om Skövde.

Nimos pressrum

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Ingemar Linusson, Skövde kommun, 0703-750397,ingemar.linusson@skovde.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus@sjoback.se