Carlsberg Byen – prestigefyllt uppdrag till NIRAS

Report this content

NIRAS i Danmark har fått kontraktet på ingenjörsrådgivningen för Stationsområdet som är en del av stadsdelen Carlsberg Byen i Köpenhamn. Ett både stort och spännande projekt där NIRAS ser fram emot att hjälpa Carlsberg att realisera sin vision om att skapa en aktiv och varierad stadsdel. Hela projektet ska vara klart 2016.

Stationsområdet ska innehålla undervisningsbyggnader på sammanlagt 54000 kvm, ett högt tornhus med bostäder på ca 12000 kvm och ytterligare bostäder på 2000 kvm. Här ska också finnas ett stort torgkvarter med livsmedelsbutik, detaljhandel, caféer och liknande verksamheter samt parkeringshus. Det nya byggprojektet får en yta på ca 110 000 kvm och ska byggas samman med de befintliga byggnadsminnesmärkta s k ”Hängande trädgårdarna”.

Uppdragets omfattning innebär att många ingenjörsdiscipliner kräv. Det betyder att NIRAS kommer att sätta till resurser från alla företagets kompetensområden och samtliga experter. Bl a kommer de existerande byggnaderna att rivas, vilket innebär att byggstart blir först under våren 2012. Hela projektet beräknas klart för inflyttning i januari 2016.

För mer information, kontakta:

Jan Leife, VD NIRAS Sweden, 08-5038 4478

NIRAS är med cirka 1 300 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter, infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i Sverige har cirka 150 anställda på sju orter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping, Uppsala och Umeå. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att skapa hållbar lönsamhet genom att erbjuda ledande konsulttjänster inom fastigheter, lokaler, samhällsbyggande, miljö och klimat.