NIRAS får ny VD i Sverige

Markus Davelid tillträder som ny VD för NIRAS i Sverige per den 1 september. Markus är internationell direktör i NIRAS-koncernen och har sedan 2004 arbetat från NIRAS huvudkontor i Köpenhamn. Han har ansvarat för NIRAS globala projektexport samt NIRAS etableringar i Sverige, Norge, England och Tyskland.

” Jag ser fram emot att fortsätta utveckla NIRAS som en ledande leverantör av tjänster inom miljö, byggprojektledning, fastighetsutveckling och hyresgästrådgivning. Genom långsiktiga investeringar har vi utvecklat ett dynamiskt och multidisciplinärt team som är nationellt representerat och som har fått förtroendet av hundratals kunder att vara med och realisera deras visioner eller lösa deras problem. Jag vill bygga vidare på detta förtroende samtidigt som jag vill medverka till att utveckla verksamheten på tvärs i koncernen och därmed kunna erbjuda ytterligare spetskompetens och tillgång till ett internationellt nätverk som gör det möjligt att skapa hållbara värden för våra kunder i Sverige och internationellt.”

Nuvarande VD Jan Leife har efter 10 år inom NIRAS och tidigare TP Group beslutat sig för att övergå i egen verksamhet i samband med att han flyttar utomlands.

”Det har varit en spännande och utvecklande tid där vi gått från att vara ett litet privatägt konsultföretag i Sverige till att vara en del i en stor internationell koncern med verksamhet över hela världen. I Sverige har vi de senaste åren expanderat kraftigt och lagt grunden för en fortsatt framgångsrik verksamhet och jag önskar Markus lycka till i framtiden”, säger Jan Leife.

NIRAS Sweden AB ingår i NIRAS koncernen. NIRAS är en ledande leverantör av konsult- och projektledningstjänster inom byggnation, fastigheter, miljö, vatten, infrastruktur och naturresursförvaltning. NIRAS grundades 1956 och har sitt huvudsäte i Danmark. NIRAS har 1400 anställda och bedriver verksamhet i ca 50 länder.

För mer information kontakta:

Jan Leife, VD för NIRAS i Sverige t o m 31/8, +46 (0)8 5038 4478

Markus Davelid, VD för NIRAS i Sverige fr o m 1/9, +46 (0)70 543 25 21

NIRAS är med cirka 1 400 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter, infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i Sverige har cirka 150 medarbetare på sju orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping, Uppsala och Umeå. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att skapa hållbar lönsamhet genom att erbjuda ledande konsulttjänster inom fastigheter, lokaler, samhällsbyggande, miljö och klimat samt internationellt utvecklingssamarbete.